Türk Kahvesi Tüketilen Mekânların Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Nevşehir Örneği

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Muş Alparslan Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Dünyanın pek çok yerinde üretilen ve farklı biçimlerde sunulan kahvenin kültür hayatımızın_x000D_ zenginleşmesinde de önemli katkıları olduğu görülmektedir. İşletmelerin rakiplerine göre farklılığını_x000D_ gösterebilmek için kahvenin sunulduğu mekânlarda önemli rol oynamaktadır. Çalışmada Türk_x000D_ kahvesinin gelişim süreci anlatılmış ve Nevşehir örneğinde Türk kahvesi tüketilen mekânların_x000D_ seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, Türk kahvesi tüketim amacı ve tüketim alışkanlıkları_x000D_ tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, Türk kahvesi tüketen 409 kişi üzerinde anket tekniği_x000D_ kullanılarak yapılmıştır. Belirlenen beş faktörün algılanma düzeylerinin demografik değişkenlere_x000D_ göre farklılık gösterip göstermediğini test etmek için yapılan tek yönlü varyans (MANOVA) analizi_x000D_ sonucu tüketicilerin eğitim durumu, meslek ve gelirleri itibariyle farklılıklar bulunmuştur. Yapılan_x000D_ t-Testi sonucunda ise tüketicilerin cinsiyetleri itibariyle hizmet düzeyi ve fiziki ortam olarak_x000D_ adlandırılan faktörlerin algılanmasında, medeni duruma göre ise fiziki ortam adlı faktörün_x000D_ algılanmasında farklılık bulunmuştur.
Coffee, produced in many places in the world and presented in different forms, has also made_x000D_ important contributions to the enrichment of our cultural life. It plays an important role in the places_x000D_ where coffee is served in order to show the difference between businesses and their competitors._x000D_ Turkish coffee development process has been explained in the study and determination of factors_x000D_ affecting the selection of Turkish coffee in Nevsehir sample, Turkish coffee consumption purpose_x000D_ and consumption habits have been determined. The research was conducted by using survey_x000D_ technique on 409 people who consumed Turkish coffee. With the analysis of one way variance_x000D_ (MANOVA) which was performed for testing whether 5 factors perception levels according to_x000D_ demographic variables, some significant differences were found between the education status,_x000D_ professions and income of consumers and their perceptions of these factors. As a result of the t-test,_x000D_ there is a difference in the perception of the factors of service level and physical environment_x000D_ according to the genders of the consumers and also there is a difference in the perception of the_x000D_ physical environment according to the marital status.

Description

Keywords

Turkish Coffee, History of the Coffee, Coffee Culture, Consumption, Consumption Habits

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

7

Issue

1

Start Page

135

End Page

143
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo