Sürdürülebilir ve Enerji Verimli Kent İçi Ulaşım için Yaşam Döngüsü Yaklaşımı

dc.contributor.advisor Uzal, Niğmet
dc.contributor.advisor Aydoğan, Emel Kızılkaya
dc.contributor.author Gülçimen, Sedat
dc.contributor.department AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı en_US
dc.contributor.other 01. Abdullah Gül University
dc.contributor.other 02.03. İnşaat Mühendisliği
dc.contributor.other 02. Mühendislik Fakültesi
dc.date.accessioned 2022-08-22T13:22:17Z
dc.date.available 2022-08-22T13:22:17Z
dc.date.issued 2021 en_US
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021-11-29
dc.description.abstract Bu tez çalışmasının amacı, Kayseri'deki kent içi ulaşım sisteminin sürdürülebilirliğini değerlendirmektir. İlk bölümde, beşikten mezara yaklaşımı ile Kayseri tramway sisteminin çevresel, ekonomik ve sosyal yönleri birlikte entegre edilerek yaşam döngüsü sürdürülebilirlik değerlendirmesi (LCSA) yapılmıştır. LCSA sonuçları, işletme ve bakım aşamasının, tüm yaşam döngüsü boyunca tramvay sisteminin çevresel etkilerinin ana etmeni olarak ortaya koymuştur. Ekonomik değerlendirmeye göre, toplam yaşam döngüsü maliyetinin temel kaynağı enerji maliyeti olmuştur. Sosyal performans değerlendirmesinde, endüstrinin toplum, yerel topluluk ve işçiler için iyi performans gösterdiği, ancak zayıf bir geri bildirim mekanizması nedeniyle tüketici için daha düşük bir sosyal performansa sahip olduğu bulunmuştur. İkinci bölümde, Kararsız Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (HF-AHP) ve Çoklu Nitelikli Fayda Teorisi (MAUT) yöntemleri entegre edilerek kent içi ulaşım alternatifleri değerlendirilmiştir. Sekiz sürdürülebilir ulaşım göstergesi seçilmiştir ve seçilen göstergelerin ağırlıkları HF-AHP metodu kullanılarak hesaplanmıştır. HF-AHP sonuçlarına göre, sekiz gösterge arasından 0,158 normalleştirilmiş ağırlık ile ölüm/yaralı sayısı en önemli gösterge olarak belirlenmiştir. Daha sonra, en sürdürülebilir kent içi ulaşım alternatifine karar vermek için MAUT yöntemi kullanılarak on iki kent içi ulaşım alternatifi sıralanmıştır. Bu entegre metodolojinin sonuçları, 0,69 toplam fayda değeri ile motorlu araçların az olduğu alternatif 11'in en sürdürülebilir alternatif ve 0,27 toplam fayda değeri ile motorlu araçların fazla olduğu alternatif 1'in ise en kötü sürdürülebilir alternatif olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstract The objective of this thesis study is to evaluate the sustainability of the urban transport system in Kayseri. In the first part, a life cycle sustainability assessment (LCSA) of the tramway system was performed using a cradle‐to‐grave approach by integrating the environmental, economic, and social aspects for the case of Kayseri, Turkey. The LCSA results revealed that the operation and maintenance phase were determined as the main contributor to the environmental load of the tramway system within its entire life cycle. For economic assessment, the main contributor to the total life cycle cost was energy cost. In the social performance evaluation, it is found that the industry performs well for society, the local community, and workers but has a weaker social performance for the consumer due to a weak feedback mechanism. In the second part, urban transport alternatives were evaluated with the integration of Hesitant Fuzzy Analytical Hierarchy Process (HF-AHP) and Multiple Attribute Utility Models (MAUT) methods. Eight sustainable transport indicators were selected and the weights of selected indicators are calculated with the utilization of HF-AHP. Based on HF-AHP results, the number of fatalities/injuries has been determined as the most significant indicator among the eight indicators with 0.158 normalized weight. Then, twelve urban transport alternatives were ranked by using the MAUT method to decide the most sustainable urban transport alternative. The results of this integrated methodology present that alternative 11, which is dominated by low-motorized vehicles, has been determined as the best sustainable alternative and alternative 1 is the worst sustainable alternative which is dominated by high-motorized vehicles with 0.69 and 0.27 of total utility values, respectively. en_US
dc.description.tableofcontents 1. INTRODUCTION .................................................................................................... 1 1.1 GENERAL ................................................................................................................. 1 1.2 OBJECTIVES AND SCOPE........................................................................................... 2 2. LITERATURE REVIEW ........................................................................................ 4 2.1 SUSTAINABLE TRANSPORT....................................................................................... 4 2.1.1 Indicators of Sustainable Transport ................................................................ 5 2.1.2 Challenges in Sustainable Transport............................................................... 8 2.2 LIFE CYCLE SUSTAINABILITY ASSESSMENT (LCSA)............................................... 9 2.2.1 Life Cycle Sustainability Assessment in Transport Systems.......................... 10 2.2.2 Multi-Criteria Decision Making Methods in LCSA of Transport Systems.... 13 3. METHODOLOGY ................................................................................................. 16 3.1 DESCRIPTION OF TRAMWAY SYSTEM IN KAYSERI.................................................. 16 3.2 LIFE CYCLE SUSTAINABILITY ASSESSMENT........................................................... 17 3.2.1 Environmental Life Cycle Assessment (E-LCA) ............................................ 17 3.2.2 Life Cycle Costing (LCC) .............................................................................. 24 3.2.3 Social Life Cycle Assessment (S-LCA)........................................................... 25 3.3 MULTI-CRITERIA DECISION-MAKING (MCDM).................................................... 28 3.3.1 Hesitant Fuzzy Analytical Hierarchy Process (HF-AHP)............................. 28 3.3.2 Multi-Attribute Utility Theory (MAUT)......................................................... 30 3.3.3 The Applied Methodology for Sustainable Transport Measurement............. 31 4. RESULTS AND DISCUSSION ............................................................................. 33 4.1 LIFE CYCLE SUSTAINABILITY ASSESSMENT........................................................... 33 4.1.1 Environmental Life Cycle Assessment (E-LCA) ............................................ 33 4.1.2 Life Cycle Costing (LCC) .............................................................................. 36 4.1.3 Social Life Cycle Assessment (S-LCA)........................................................... 38 4.2 MULTI-CRITERIA DECISION-MAKING (MCDM).................................................... 40 4.2.1 Hesitant Fuzzy Analytical Hierarchy Process (HF-AHP)............................. 40 4.2.2 Multi-Attribute Utility Theory (MAUT)......................................................... 43 4.2.3 Sensitivity Analysis ........................................................................................ 49 5. CONCLUSIONS AND FUTURE PROSPECTS ................................................. 51 5.1 CONCLUSIONS........................................................................................................ 51 5.2 SOCIETAL IMPACT AND CONTRIBUTION TO GLOBAL SUSTAINABILITY................... 53 5.3 FUTURE PROSPECTS ............................................................................................... 54 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5SgvlggxxjhTOPIbKvWnQp7R4cyGFcNNeCBpwURZJ4g8CgaFMJ
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12573/1353
dc.language.iso eng en_US
dc.language.iso en
dc.publisher Abdullah Gül Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Transportation en_US
dc.subject Ulaşım
dc.title Sürdürülebilir ve Enerji Verimli Kent İçi Ulaşım için Yaşam Döngüsü Yaklaşımı
dc.title A Life Cycle Approach for Sustainable and Energy Efficient Urban Transport en_US
dc.title.alternative Sürdürülebilir ve enerji verimli kent içi ulaşım için yaşam döngüsü yaklaşımı en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Gülçimen, Sedat
gdc.author.institutional Uzal, Niğmet
gdc.description.department Fen Bilimleri Enstitüsü / Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 75
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.identifier.yoktezid 709970
relation.isAuthorOfPublication 56793793-3053-4820-ade4-48485b2ac0d2
relation.isAuthorOfPublication fbb6790b-0534-47c0-aaef-49ce7bf3aaa7
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 56793793-3053-4820-ade4-48485b2ac0d2
relation.isOrgUnitOfPublication 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef
relation.isOrgUnitOfPublication 8391029c-c533-4c81-9dd0-34470a5aacb7
relation.isOrgUnitOfPublication ef13a800-4c99-4124-81e0-3e25b33c0c2b
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
709970.pdf
Size:
3.36 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yüksek Lisans Tezi

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: