İşletme Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/411
Browse
Recent Submissions
Article TURKISH MERGERS AND ACQUISITIONS (M&As): A HISTORICAL VIEW OF CHARACTERISTICS, TRENDS, AND DIRECTIONS(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2018) Genç, Ömer Faruk; Kalkan, Burak; 0000-0001-7747-1095; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Kalkan, Burak; 01. Abdullah Gül UniversityThis study analyses acquisitions that Turkish companies are involved between 1990-_x000D_ 2017 by analyzing trends in number and volume of activity, geographic dispersion of foreign_x000D_ acquirers and targets, deal characteristics. We also group acquisitions into three according to_x000D_ the home country of acquirers and targets and compare. As being the first study to analyze all_x000D_ three groups at the same time and having the most comprehensive sample in terms of period, this_x000D_ study contributes to the literature by providing a detailed and comprehensive understanding_x000D_ of Turkish M&As. We finally discuss implications for firms and policymakers while providing_x000D_ insights for future researchArticle Sosyal medyanın çok katlı pazarlamada kullanımı ve iş tatmini üzerindeki etkileri(Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, 2012) Emirza, Emin; İştahlı, Selma B.; İştahlı, Yusuf H.; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; İştahlı, Yusuf H.; 01. Abdullah Gül UniversityKitle iletişim kanallarının bölünmüşlüğü ve reklam mesajlarının çokluğu, doğru hedef kitleye ulaşmayı ve mesajın müşteriler tarafından algılanmasını zorlaştırmaktadır. Bundan dolayı geleneksel medya kanallarında yapılan tutundurma çabaları sorgulanır hale gelirken, sosyal medya ortamları reklam, halkla ilişkiler vb. alanlarda etkili iletişim stratejilerinin üretilmesinde giderek daha fazla önem kazanmaya başlamıştır. Diğer taraftan sosyal medyanın sunduğu çevrimiçi olanaklarla, bireyi içerik üreten, paylaşan, tavsiye eden kısaca interaktif olarak pazarlama sürecini etkileyen aktörler haline getirmesi, satıcı-alıcı ilişkilerine dair paradigmaları değiştirmektedir. Bu potansiyelin ilk farkına varan ve iş süreçlerine uygulayan işletmelerin başında “çok katlı pazarlama” stratejisini kullanan işletmeler gelmektedir. Satış odaklı çok katlı pazarlama sisteminde, bağımsız girişimcilerin performanslarını etkileyen iş tatmin düzeylerinin yükseltilmesi, yeni müşteri ve bağımsız girişimciler kazanma açısından önemlidir. Sosyal medyanın, içerik üretmeye ve anlık etkileşime olanak sağlamasının bağımsız girişimcilerin iş tatminini olumlu etkilediği düşülmektedir. Bu varsayımdan hareketle çok katlı pazarlama stratejisini kullanan küresel bir işletmenin Türkiye’deki serbest girişimcilerinin sosyal medyayı kullanım biçimleri ve bunun iş tatmini üzerindeki etkileri incelenmiştir. Anket yöntemi kullanılarak yapılan araştırmada, serbest girişimcilerin sosyal medyayı, yüz yüze iletişim kadar önemsedikleri fakat iş amaçlı olarak kullanma konusunda yeterli motivasyona sahip olmadıkları gözlemlenmiştir. Bu gözlemi destekleyen regresyon analizlerinde, bağımsız girişimcilerin sosyal medya kullanım düzeylerinin, iş tatmini açıklamada etkili fakat zayıf bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Korelasyon analizlerinde ise, sosyal medya kullanım düzeyi ile içsel iş tatmini, dışsal iş tatmini ve genel iş tatmini arasında pozitif doğrusal bir ilişki olduğu anlaşılmıştır.Article HİBRİT AKIŞ TİPİ ÇİZELGELEME PROBLEMİNİN PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYON ALGORİTMASIYLA ÇÖZÜMÜNE BAŞLANGIÇ POPÜLASYONUN ETKİSİ(Marmara Üniversitesi, 2020) Madenoğlu, Fatma Selen; 0000-0002-5577-4471; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma Selen; 01. Abdullah Gül University; 03.01. İşletme; 03. Yönetim Bilimleri FakültesiBu çalışmada, birden fazla aşama, her aşamada özdeş paralel makineler ve makinelerde işlenen işler arası geçişlerde sıraya bağlı hazırlık süresini içeren hibrit akış tipi çizelgeleme problemi sunulmuştur. Metasezgisel yöntemler bu karmaşık problemlerin çözümünde tercih edilmektedir. Metasezgisel yöntemlerde optimum çözüm ararken, oluşturulan başlangıç çözümlerin nihai sonuca etkisi oldukça önemlidir. Hibrit akış tipi çizelgeleme probleminin çözümüne önerilen parçacık sürü optimizasyon (PSO) algoritmasına farklı başlangıç çözüm oluşturma yöntemlerinin etkisi incelenmiştir. Dört farklı başlangıç çözüm oluşturma yaklaşımı sonuçları karşılaştırılmıştır. Nawaz, Enscore, Ham (NEH) sezgiselinin diğer yöntemlerden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Letter DİNAMİK ORTAMDA EKSİK OPERASYONLAR HİBRİT AKIŞ TİPİ ÇİZELGELEME PROBLEMİ İÇİN SEZGİSEL YAKLAŞIMLAR(TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi, 2020) Fatma Selen MADENOĞLU; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; 01. Abdullah Gül University; 03.01. İşletme; 03. Yönetim Bilimleri FakültesiBu çalışmada, dinamik üretim ortamında toplam tamamlanma zamanının en küçüklenmesi amacıyla hibrit akış tipi çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Daha spesifik olarak, çalışmada taşıma zamanı, sıraya bağlı hazırlık süreleri, eksik operasyonların olması ve dinamik olarak yeni siparişlerin gelişi durumları da ele alınmıştır. Ele alınan problemin çözümüne sezgisel yaklaşımlar önerilmiştir. Deneysel çalışmalar, sezgisel yaklaşımların performanslarının eksik operasyon seviyesi değişimine bağlı olarak incelemek için gerçekleştirilmiştir.Article Dynamics in the Diffusion and Institutionalization of Site-Based Management Reform in the United States of America(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2013) Gök, Kubilay; Sayılar, Yücel; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Gök, Kubilay; 01. Abdullah Gül UniversityThis study is examined research question: “How does the_x000D_ diffusion of SBM over time and space resemble the broader_x000D_ social dynamics associated with diffusion of educational policy_x000D_ innovations in particular, and other public policy innovations in_x000D_ general?” Data comes from various secondary data sources._x000D_ Study generates several conclusions. First, institutional theory_x000D_ helps explain the diffusion of SBM. The analysis provides_x000D_ support for institutional theory that pressures to adopt a_x000D_ “fashionable” practice builds gradually over time. It’s also_x000D_ revealed that when isomorphic pressures are absent in a region,_x000D_ diffusion may be explained by nationwide institutional dynamics. Study points to possible learning effects in the regional_x000D_ diffusion process when mimetic pressures are absent. Finally,_x000D_ surprisingly more liberal states can be less likely to move quickly_x000D_ to adopt some policies.Article COMPARISON OF INTERNATIONAL AND DOMESTIC ACQUISITIONS: A LITERATURE REVIEW(Bandırma 17 Eylül Üniversitesi, 2016) Genç, Ömer Faruk; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Genç, Ömer Faruk; 01. Abdullah Gül UniversityInternational Aquisitions (IAs) have been used extensively by companies. Although IAsdiffer from_x000D_ domestic aquisitions, there is not a literature review about how they differ. A literature review of_x000D_ acquisitions in terms of comparison between international and domestic deals is provided in this study._x000D_ Based on the literature, it was shown that international acquisitions differ significantly from domestic_x000D_ acquisitions in terms of motivations, outcomes, success factors, integration problems, information_x000D_ asymmetry, and diversification. The study also identifies new aveanues for acquisition researh. The_x000D_ acquisition paradox and motivation-outcome inconsistency are identified as major issues in acquisition_x000D_ research, and ways to deal with these issues including using benchmarking methodology, risk-adjusted_x000D_ returns, and examining motivations in different ways are provided. In addition, acquisitions by emerging_x000D_ market multinationals and private companies, acquisitions of state-owned enterprises, pre-announcement_x000D_ and negotiation stages are identified as understudied areas with great potential in acquisition research.Article Citation - Scopus: 2A Comparative Analysis of International and Domestic Acquisitions: What Drives Acquirer Competitiveness(Inderscience Publishers, 2018) Genç, Omer Faruk; Zakaria, Rimi; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Genc, Omer Faruk; 01. Abdullah Gül UniversityDespite several decades of research in the context of mergers and acquisitions (M&As), an understanding of acquirer competitiveness in international vis-à-vis domestic acquisitions remains inconclusive. This empirical study presents a comparative framework to identify a set of intangible factors that differentiate the long-term competitiveness of acquirers engaging in both of these types of acquisitions. Building on the information asymmetry logic, we find that access to accurate information, acquirers’ research and development (R&D) intensity, and similarity between the acquirer and the target play a vital role in determining the overall competitiveness of acquirers. Using a sample of all the M&As that occurred between 1985 and 2007 and applying a matching control methodology, sound comparisons are made to draw conclusions. From a theoretical standpoint, the findings help generalise the importance of intangible factors from the contextual, acquirer-centric, and dyadic angles. From a practical viewpoint, the conclusions enable managers to evaluate their firms’ preparedness for international vis-à-vis domestic acquisitions. © 2021 Elsevier B.V., All rights reserved.Article Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 4Personalization in Marketing: How Do People Perceive Personalization Practices in the Business World(California State Univ, 2023) Aksoy, Nilsah Cavdar; Kabadayi, Ebru Tumer; Yilmaz, Cengiz; Alan, Alev Kocak; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yilmaz, Cengiz; 01. Abdullah Gül University; 10. RektörlükWith emerging digital technologies, personalization has become a key activity for marketing strategy to gain competitive success in customer relationships. The aim of this study is to develop and empirically assess a general measurement model of perceived personalization. Multiple data gathering processes and rigorous empirical testing procedures are employed to assess and validate the proposed measurement model. The perceived personalization scale developed in the study rests on the focus of what is personalized and includes three main categories: (1) individuallevel, (2) social-level, and (3) situation-based personalization. A multidimensional measure of personalization is developed based on these categories and is validated via several tests, including a test of nomological validity exploring the effects of perceived personalization on critical customer responses such as positive emotions, negative emotions, perceived sincerity, satisfaction, and behavioral intentions. These findings shed light on and open new avenues of development for this growing practice for both researchers and practitioners in marketing.Article Citation - WoS: 25Citation - Scopus: 30Gigification, Job Engagement and Satisfaction: The Moderating Role of AI Enabled System Automation in Operations Management(Taylor & Francis Ltd, 2021) Braganza, Ashley; Chen, Weifeng; Canhoto, Ana; Sap, Serap; 0000-0002-2560-4105; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Sap, Serap; 01. Abdullah Gül University; 03.01. İşletme; 03. Yönetim Bilimleri FakültesiInnovative and highly efficient Artificial Intelligence System Automation (AI-SA) is reshaping jobs and the nature of work throughout supply chain and operations management. It can have one of three effects on existing jobs: no effect, eliminate whole jobs, or eliminate those parts of a job that are automated. This paper focuses on the jobs that remain after the effects of AI-SA, albeit with alterations. We use the term Gigification to describe these jobs, as we posit that the jobs that remain share characteristics of gig work. Our study examines the relationship between Gigification, job engagement and job satisfaction. We develop a theoretical framework to examine the impact of system automation on job satisfaction and job engagement, which we test via 232 survey responses. Our findings show that, while Gigification increases job satisfaction and engagement, AI-SA weakens the positive impact of Gigification on these important worker outcomes. We posit that, over time, the effects of AI-SA on workers is that full-time, permanent jobs will give way to gigified jobs. For future research, we suggest further theory development and testing of the Gigification of operations and supply chain work.Article Grasp based metaheuristic approach for dynamic flexible job shop scheduling problem.(2020) Alper Hamza Dayı; Fatma Selen MADENOĞLU; Adil Baykasoğlu; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; 01. Abdullah Gül University; 03.01. İşletme; 03. Yönetim Bilimleri FakültesiGrasp
