İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/49
Browse
Browsing İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi by Title
Now showing 1 - 20 of 63
- Results Per Page
- Sort Options
Article AKP’NİN SURİYELİ GÖÇMEN SÖYLEMİNİ TÜRKİYE’NİN JEOPOLİTİK SENARYOSUYLA BİRLİKTE OKUMAK(TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi, 2020) Özgür BALKILIÇ; Fatma Armağan TEKE LLOYD; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüAKP Suriyeli mülteci krizi ile baş etmek için uzun bir süre boyunca açık kapı politikası uygulamasına karşın, 2011-2018 yılları arasında konu üzerine geliştirdiği söylemsel pratiği kafa karıştırıcıydı. Zira, bu söylemsel pratik uluslararası göçkuramları ve pratikleri örüntüsünü tam olarak takip etmiyordu. Aslında AKP için göçmen krizi,Batı’nın ahlaki ve lider lik sorunlarının geniş yansımasının bir ürünüydü. Suriye göçmen krizini uluslararası sistemin bir çöküşünün sonucu olarak okuyan Türkiye’nin dışpolitika pratiklerini temellendirdiği ve meşrulaştırdığıjeopolitik senaryosu AKP’nin görünürde kafa karıştırıcı söylemini kavramamız için bize analitik bir çerçeve sunabilir. Bu makale söz konusu söylemde iki temaya odaklanmaktadır. Birincisi, AKP Suriyeli göçmenleri tanımlarken resmi düzenlemelerde belirtilen herhangi bir statüden ziyade dini temelli bir “misafir” kavramına başvurmaktadır. İkincisi, AKP Suriyeli mülteci krizini, içerisinde Türkiye’ye bir liderlik rolü payesi biçecek şekilde, uluslararasısistemin daha geniş siyasi ve ahlaki bir krizinin bir sonucu olarak ele almaktadır.Article Anhedonia in Relation to Reward and Effort Learning in Young People with Depression Symptoms(MDPI, 2023) Frey, Anna-Lena; Kaya, M. Siyabend; Adeniyi, Irina; McCabe, Ciara; 0000-0001-9614-249X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Kaya, M. SiyabendAnhedonia, a central depression symptom, is associated with impairments in reward processing. However, it is not well understood which sub-components of reward processing (anticipation, motivation, consummation, and learning) are impaired in association with anhedonia in depression. In particular, it is unclear how learning about different rewards and the effort needed to obtain them might be associated with anhedonia and depression symptoms. Therefore, we examined learning in young people (N = 132, mean age 20, range 17–25 yrs.) with a range of depression and anhedonia symptoms using a probabilistic instrumental learning task. The task required participants to learn which options to choose to maximize their reward outcomes across three conditions (chocolate taste, puppy images, or money) and to minimize the physical effort required to obtain the rewards. Additionally, we collected questionnaire measures of anticipatory and consummatory anhedonia, as well as subjective reports of “liking”, “wanting” and “willingness to exert effort” for the rewards used in the task. We found that as anticipatory anhedonia increased, subjective liking and wanting of rewards decreased. Moreover, higher anticipatory anhedonia was significantly associated with lower reward learning accuracy, and participants demonstrated significantly higher reward learning than effort learning accuracy. To our knowledge, this is the first study observing an association of anhedonia with reward liking, wanting, and learning when reward and effort learning are measured simultaneously. Our findings suggest an impaired ability to learn from rewarding outcomes could contribute to anhedonia in young people. Future longitudinal research is needed to confirm this and reveal the specific aspects of reward learning that predict anhedonia. These aspects could then be targeted by novel anhedonia interventions.Article Barriers and facilitators to university access in disadvantaged UK adolescents by ethnicity: a qualitative study(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD2-4 PARK SQUARE, MILTON PARK, ABINGDON OX14 4RN, OXON, 2022) Kaya, Munire Sena; Keast, Kevin; Mccabe, Carla; 0000-0001-8704-3473; 0000-0001-9614-249X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Kaya, Munire SenaIncreasing access to university for those currently under-represented is a UK government priority. Understanding the views of under-represented students can help direct widening participation activities. In recent years, a positive trend finds increasing numbers of Black students attending university, but it is not clear why White disadvantaged student numbers have not increased. Thus, we aimed to explore the student viewpoint on barriers and facilitators to university access in disadvantaged adolescents and how this might differ by ethnicity. We used an online semi-structured interview with questions about applying to university. Seventy adolescents (mean 16.9 yr.) were recruited who are currently under-represented at university level, based on various measures of disadvantage. Black, Asian, and ethnic minority students (BAME) reported similar barriers and facilitators to applying to university as White disadvantaged students. However, there were some differences, for example, BAME participants stated ‘having no choice’ was a reason to apply to university while White participants did not mention this. Also ~60% of BAME students said they would prefer to study close by compared to far away, while only 46% of White participants said this. Our results support previous findings that financial issues are a key barrier to university access and that outreach activities can act as facilitators to increase university access. However, we compare the unique viewpoints on the barriers and facilitators to university access in Black, Asian and White under-represented students. Based on these views we also make recommendations for future widening participation events targeted at different ethnicities.Article Beyond counting the correct responses: Metacognitive monitoring and score estimations in mathematics(WILEY111 RIVER ST, HOBOKEN 07030-5774, NJ, 2022) Basokcu, Tahsin Oguz; 0000-0001-5828-1237; 0000-0002-4821-0045; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Guzel, Mehmet AkifThis study investigated how well students differentiate their responses' accuracies (metacognitive monitoring) and estimate their test scores beyond counting—and counting on—the number of correct responses alone. Monitoring abilities of 2832 sixth‐graders (1410 male and 1422 female native in Turkish) at an 11‐item Program for International Student Assessment (PISA)‐equivalent mathematics test were measured via response‐contingent Type‐2 signal detection theory. The students also made score estimations right before and immediately after completing the test (pre‐ and posttest estimations, respectively). Although high‐scoring students underestimated and low‐scoring ones overestimated how they would perform in the test, high‐scorers were accurate in their posttest estimations unlike the low‐scoring group, where the lattaer retained their overestimation tendencies. Having better monitoring performance, the high‐scoring group could subsequently calibrate their posttest estimations. Additional assessment methods such as measuring monitoring and score estimations seem to have the potential to reveal how mathematics students behave before, during, and after responding.Article Beyond Illegality: The Gendered (In-)Securities of Illegal Armenian Care Workers in Turkey(Ankara Üniversitesi KASAUM, 2018) Teke-Lloyd, Fatma Armagan; 0000-0001-5439-439X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Teke-Lloyd, Fatma ArmaganIn the migration literature, there has been a shift of interest from studying exclusionary policies ofstates that result in the criminalization of ‘illegal’ migrants towards more subtle forms of incorporation.In this paper, I will examine such as migration regime imposed upon illegal Armenian migrant careworkers, which is characterized by the conditional acceptance of illegality rather than by strictpunishments and deportation. Within this context, Armenian migrant care workers are caught in a legallimbo of belonging and non-belonging. The paper argues that the terms of belonging and nonbelongingare traversable normative-legal categories negotiated by everyday actors in a way that oftencrisscross gender and class hierarchies. Migrant women could become more acceptable if they complywith certain gendered expectations and norms of work while at the same time could easily becomedeportable. At the same time, this article demonstrates that this legal limbo increases the genderedvulnerabilities and labour precarity in women’s everyday lives.Article Beyond Moral Foundations: In it What is in it(Nesne, 2023) Yalçındağ , Bilge; Özkan, Türker; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalçındağ, BilgeWhat does morality entail? This question has been answered with a rather narrow outlook in psychological literature for years that is not harming and being fair. With the advance of research on recent decades, the understanding of morality has been quite expanded. Advances in different fields enabled a more comprehensive outlook to morality. Specifically, moral foundations theory (MFT) claimed the existence of other additional moral principles, such as loyalty, authority, and sanctity. The current research inquires lay understanding of morality with two qualitative studies. In the first study, we used MFT’s specific moral foundation definitions to understand how they are perceived by participants. In the second study, we used a more unstructured way and tried to understand how they describe morality, moral person, and immoral person. Results confirmed the pluralistic outlook for the morality, along with some suggestions for the modifications and more concise operational definitions of moral foundations. Liberty, as a late addition was supported as a moral foundation along with broader aspects. The results extend MFT outlook with individual, societal and universal level moral principles and offers new research avenues such as moral emotions, virtues, and vices.Article BÖLÜNMÜŞ TOPLUMLARDA ANAYASA YARGISI: İSRAİL YÜKSEK MAHKEMESİ KARARLARI IŞIĞINDA İSRAİL’DE VATANDAŞLIĞIN SINIRLARI(Legal Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. Şti., 2024) Celebi, Gulce Tarhan; Celebi, Mehmet Celil; 0000-0001-7856-8665; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Celebi, Mehmet CelilBu makale, bölünmüş toplumlarda milli kimlik ile vatandaşlar bütünü arasındaki sınırın belirlenmesinde yüksek mahkemelerin rolünü incelemektedir, özellikle İsrail Yüksek Mahkemesi'nin kararlarına odaklanarak. İsrail'in dini ve etnik farklılıklarla bölünmüş bir toplum olduğu bağlamda, mahkemelerin milli kimliğin ve vatandaşlığın tanımını nasıl etkilediği ve bu sürecin nasıl işlediği ele alınmaktadır. Makale, İsrail Yüksek Mahkemesi'nin kritik kararlarını söylem analiziyle inceleyerek, Yahudi kimliği ve İsrailli Araplar arasındaki ayrımcılık davalara odaklanmaktadır. Ayrıca, İsrailli Araplar için eşit vatandaşlık haklarını belirleyen kararların yetersizliği ve “Temel Yasa: Yahudi Halkı'nın Ulus-Devleti” yasasının İYM üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Bu makale, bölünmüş toplumlarda yargının milli kimliğin inşasında nasıl merkezi bir rol oynadığını vurgulamaktadır.Article Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeğinin (ÇDCÖ) Yeniden Gözden Geçirilmesi: Korumacı Cinsiyetçiliğin Yapı Geçerliliği ve ÇDCÖ'nün Ölçüm Değişmezliği(İstanbul Üniversitesi, 2022) Aktan, Timuçin; Yalçındağ, Bilge; 0000-0001-8159-9278; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalçındağ, Bilgeinançları içerdiği ve korumacı cinsiyetçiliğin korumacı ataerkillik, cinsiyetler arası tamamlayıcı farklılaştırma ve heteroseksüel yakınlıktan oluşan ikinci sıra faktör olduğu belirtmektedir. Kadınlara yönelik korumacı cinsiyetçiliğin alt boyutlarına yönelik ilgi ise yakın dönemde bir artış göstermiştir. Yakın dönem alan yazınında göze çarpan bu ilgi, Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği’nin Türkçe versiyonunun yapı geçerliliğini tekrar gözden geçirilmesini önemli kılmaktadır. Bu doğrultuda, mevcut çalışmada , korumacı cinsiyetçiliğin korumacı ataerkillik, cinsiyetler arası tamamlayıcı farklılaştırma ve heteroseksüel yakınlıktan oluşan ikinci sıra faktör olarak tanımlandığı tercih edilen yapısal modeli test etmek amaçlanmıştır. Ayrıca, ölçüm değişmezliği analizi yapılarak ölçeğin yapısının farklı örneklemlerdeki kararlılığını incelemek de amaçlanmıştır. 2009-2019 yılları arasında farklı çalışmalarda yer almış 1803 katılımcının (1194 kadın, 593 erkek, 16 cinsiyetini belirtmeyen) verileri birleştirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi bulguları, dört faktörlü modelin (düşmanca cinsiyetçilik ve üç korumacılık türü), diğer modellerden (tek faktörlü model, iki faktörlü model ve “tercih edilen yapısal model”) daha iyi uyum gösterdiğine işaret etmiştir. Açıklayıcı yapısal eşitlik modellemesi temelinde yapılmış açıklayıcı faktör analizleri, korumacılık ve düşmanlık şeklinde iki faktörlü bir yapıya işaret etmiş, fakat ölçek içindeki iki maddenin psikometrik açıdan zayıf olduğunu göstermiştir. Son olarak, ölçüm değişmezliği analizleri, devlet ve vakıf üniversitesi örneklemleri arasında tam bir değişmezlik olduğunu; kadın ve erkek örneklerinde ise ortalama farkları dışında değişmezlik gözlendiğini göstermiştir. Kadın ve erkek karşılaştırmasında örneklemler arasında sadece ortalamalar açısından kuramsal olarak beklendik şekilde değişkenlik gözlenmiş ve erkeklerin cinsiyetler arası tamamlayıcı farklılaştırma dışındaki bütün alt ölçeklerde daha yüksek puanlara sahip olduğu bulunmuştur. Genel olarak bakıldığında, bulgular, çelişik duygulu cinsiyetçilik ölçeğinin yapı geçerliliği ve ölçüm değişmezliği ile ilgili önemli bir destek sağlamakla birlikte, ölçülen kuramsal yapının ve ölçek maddelerinin yeniden gözden geçirilmesi ile ilgili konulara dikkat çekmiştirArticle Chasing Coffee: A New Research Agenda in Turkey(SPRINGER, ONE NEW YORK PLAZA, SUITE 4600, NEW YORK, NY, UNITED STATES, 2020) Dincer, Evren M.; Ozcelik, Ayse; 0000-0002-7813-0919; 0000-0002-3596-1210; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler BölümüThis article is a call for a new research agenda: a socio-economic analysis of coffee in Turkey. To contextualize the importance and relevance of this effort, it first provides a critical assessment of the literature on coffee in Turkey by focusing on its two main manifestations: historical and sociological constellations. We show how earlier critical engagement with coffee as a commodity and a research subject helped scholars revise and go beyond the existing scholarship. We then claim a similar transformative prospect exists for political-economic manifestations of coffee today. We justify our claim by suggesting six potential research areas with relevant research questions and potentially enriching outcomes.Article The communication strategies of ideologically polarized civil society organizations on Twitter: the case of Turkey(Springer, 2022) Akboğa, Sema; Arık, Engin; 0000-0003-0937-9961; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arık, EnginWe investigated how ideologically polarized civil society organizations (CSOs) in Turkey use Twitter. We analyzed tweets from 20 CSOs in Turkey for a period of 7 months by using the Information-Community-Action framework. For all types of CSOs, the number of information tweets was higher than the number of action tweets, which, in turn, was higher in number than the community tweets. Religious/ conservative and anti-government CSOs posted signifcantly more tweets than secular and pro-government CSOs, respectively. Religious/conservative and pro-government CSOs posted more information and community tweets than secular and anti-government CSOs, respectively. The number of anti-government CSOs’ action tweets was higher than that of pro-government CSOs. We, therefore, propose that the ideological stance of a CSO is a factor afecting the content of its tweets in societies where CSOs are politically polarized.Article COVID-19 UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖNE ÇIKAN FAKTÖRLER: BİR DEVLET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ(Trakya Üniversitesi, 2022) Teke-Lloyd, Fatma Armagan; Türk, Umut; Bengü, Elif; 0000-0001-5439-439X; 0000-0002-8440-7048; 0000-0001-9817-7207; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Teke-Lloyd, Fatma Armagan; Türk, Umut; Bengü, ElifUzaktan eğitim uygulamaları üzerine Türkiye’nin ve diğer ülkelerin deneyimi oldukça köklüdür; fakat, COVID-19 dönemindeki uzaktan eğitim, tam hazırlık yapılamadan örgün eğitimin tamamen yerini aldığı bir süreç olmuştur. Bu çalışma, Anadolu’da acil uzaktan eğitim sürecini görece başarılı yöneten bir devlet üniversitesinde yürütülmüştür. Çalışmanın amacı COVID-19 uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin deneyimlerini etkileyen sosyo-ekonomik faktörler ile birlikte öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine dair algılarını, zorlandıkları ve/veya olumlu buldukları yönleri tespit etmeyi amaçlamıştır. Makalenin bir diğer önemli çıktısı da uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin motivasyonu ve başarısında fark yaratan sosyo-ekonomik ve toplumsal cinsiyet temelli faktörler olmuştur. Araştırmada 484 öğrenci ile anket ve 3 adet odak grup çalışması yapılmış, sonuçlar tanımlayıcı şekilde makalede paylaşılmıştır. Sonuçların, acil uzaktan öğrenme dönemine görece olarak hazırlıksız yakalanan yükseköğrenim kurumlarına, öğrenci algısını ve deneyimini anlamaları açısından bir kaynak olması beklenmektedir. Aynı zamanda, çalışma ile uzaktan eğitimde ‘hassas/kırılgan’ öğrenci gruplarının tespitinin yapılması ve uzaktan eğitim sürecinde öğrencileri etkileyen sosyoekonomik eşitsizliklerin ortaya konması amaçlanmaktadır.Article Dayım: Bir İnsanoğlunun Portresi(TURKISH LIBRARIANS ASSOC, YENISEHIR, NECATIBEY CAD, ELGIN SOK, PO BOX 175, ANKARA, 06440, TURKEY, 2019) Donmez, Rasim Ozgur; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Donmez, Rasim OzgurThis is a memoir written by his nephew about our colleague Ali Can, who passed away in last July.Article Determination of Factors Affecting International Students’ Satisfaction Levels Using CHAID Analysis(Journal of University Research, 2024) Ayten, Asım Mustafa; Göver, İbrahim Hakan; 0000-0002-4464-6204; 0000-0002-1258-0124; AGÜ, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü; Ayten, Asım Mustafa; Göver, İbrahim HakanInternationalization has recently been a core element for higher education institutions (HEIs) worldwide. Various components provide internationalization in HEIs. However, international students stand out from the others due to providing numerous benefits to host countries. Therefore, HEIs around the world seek to increase the number of international students and their satisfaction levels. This study, inspired from the importance of international students, seeks to determine the factors affecting the satisfaction levels of international students who study at a Turkish state university. To this end, an on-line survey consisting of 25 questions were administered to a total of 330 international students studying at Middle East Technical University (METU). Survey data were evaluated using the CHAID (Chi-Squared Automatic Interaction Detection) analysis. The findings of the analysis indicated that the international students’ implications, study degree and gender played a major role in their satisfaction levels. Considering these influential factors determined by the CHAID analysis will contribute to the internationalization strategies which is developed to attract more international students to HEIs.Article Differences in the Self: Clinical Individuals Have Less Individuation and Promotion, but More Prevention(HOGREFE AG-HOGREFE AG SUISSE, 2023) Yalcindag, Bilge; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalcindag, BilgeThis research aimed to compare two samples (clinical and university) in terms of basic self-orientations and self-regulation strategies. We expected lower scores on basic self-orientations and promotion, and higher scores on prevention in the clinical sample. The balanced model of self claims that the flourishing of basic self-orientations (individuation and relatedness) is related to better psychological functioning. However, this claim was never tested in a clinical sample. Additionally, the regulatory focus theory, a theory of self-regulation, claims that to reach desired end states, individuals use two systems: promotion (advancement, accomplishment) and prevention (conservation, security). Individuals with psychopathology symptoms may use promotion less and prevention more. The clinical sample consisted of 91 people (55 females, 36 males) who were under a psychological/psychiatric treatment due to various mental health complaints (Mage=29.3, SD=5.95, Range=18-42). Most of them had at least university degrees (69%). The second sample consisted of 94 university students (63 females, 30 males; Mage=23.9, SD=2.22, Range=22-34). The first MANCOVA, comparing clinical vs. university samples on individuation and relatedness controlling for age and gender, revealed a group effect (F(2,171)=4.751, p=.01, Wilks’ Lambda=0.95, partial η2=.53). Individuation was lower in clinical sample (M=4.90) than university sample (M=5.29). The second MANCOVA showed a group effect on the promotion and prevention (F(2,171)=13.574, p=.000, Wilks’ Lambda=0.86, partial η2=0.14). Promotion was lower in clinical sample (M=19.74) than in university sample (M=22.37), however prevention was higher (M=17.52) than university sample (M=15.56). The psychological symptoms varied in clinical sample, and were not assessed in university sample. Individuals in clinical sample were less likely to have an individuated self, to regulate themselves with promotion, but more likely to regulate themselves with prevention. Researchers and clinicians should work on thwarted self-orientations and dysfunctional self-regulation strategies.Article Does Islamic inclusion of Syrians represent a real challenge to Europe's security approach?: Dilemmas of the AKP's Syrian refugee discourse(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2-4 PARK SQUARE, MILTON PARK, ABINGDON OX14 4RN, OXON, ENGLAND, 2020) Balkilic, Ozgur; Teke Lloyd, Fatma Armagan; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler BölümüDrawing upon the critical geopolitics literature and discourse analysis, this article will explain how the ruling AKP in Turkey fashioned an alternative, Islamically infused migration discourse in response to the Syrian refugee crisis and how it depicted this as counter-hegemonic to the dominant depictions of East and West embedded within Europe's existing securitization discourse. According to the AKP's geopolitical discourse, the differing attitudes evinced in Europe and Turkey toward the Syrian migrants can be explained by civilizational values deriving from the history and religious composition of the respective regions, as between the Orient and the Occident. However, this article examines to what extent this self-promoted discourse of Islamic inclusion has succeeded in engendering a more progressive settlement and integration regime. It argues that it has actually fostered its own system of 'Othering' and has led to the development of selective admission and exclusionary practices similar to those in Europe.Editorial Editors' Introduction(Cambridge University Press, Cambridge University Press) Yükseker, Deniz; Kolluoǧlu, Biray; Dinçer, Evren Mehmet; 0000-0002-7813-0919; AGÜ; Dinçer, Evren MehmetSince before the publication of New Perspectives on Turkey’s spring 2023 issue, politics has been at the top of the agenda of public discussions in Turkey. The reason was the general elections for the presidency and the parliament on May 14; in the run-off on May 28, Recep Tayyip Erdogan was re-elected for a third, five-year term and the party ˘ he leads, the Justice and Development Party (Adalet ve Kalkınma Partisi; AKP), maintained its majority in the parliament in an alliance with the Nationalist Action Party (Milliyetçi Hareket Partisi; MHP) and smaller extremist parties. To what extent and how quickly the election results will lead to a further descent into full authoritarianism – already well documented in the pages of previous NPT issues – is something that social scientists are likely to continue to observe. Domestic politics therefore will continue to be an important theme for social science research on Turkey from diverse disciplines and methodologiesArticle Editoryal: Grup Dinamikleri Bağlamında Çatışma Çözümü ve Barış İnşası(Türk Psikoloji Dergisi, 2020) Çoymak, Ahmet; Uluğ, Özden Melis; Göregenli, Melek; Çakal, Hüseyin; https://orcid.org/0000-0003-1816-6212; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Çoymak, AhmetÇatışmanın insanın doğası olduğuna yönelik teorilerin (örn. Berkowitz, 1990; Fiske, 2012) adeta toplumsal tezahürü gibi, geçtiğimiz yüzyıldan günümüze dünya birçok kanlı çatışmaya sahne oldu. Devam eden uluslararası kanlı savaşların yanı sıra, ortaya çıktığı 19. yüzyıldan bugüne farklılıkları bir milli kimlik potasında eritmeyi amaçlayan ulus devletlerde etnik, dini, mezhep ve cinsiyet grupları gibi farklı vatandaş grupları arasında; sonu, kimi zaman insanlığın en karanlık yüzünü gösteren soykırımlara varan çatışmalar yaşandı. Ancak bu acı deneyimlerin yanında insan ve farklı özellikleri olan gruplar, yine hem uzlaşı hem de barış süreçlerinden geçtiler. Bu nedenle, insanın kendi türüne karşı işlediği suçların (örn. Staub, 2001), biz ve öteki inşası ile yaşanan çatışmaların (Demirdağ ve Hasta, 2020; Fisher, 2006); bu deneyimlerin ortaya çıkardığı uzlaşı ve ortaklıkların psikolojik dinamiklerini, hem çok çeşitli ve zengin kuramsal perspektifler hem de ampirik bulgularla, gruplar arası ilişkilere odaklanarak anlamayı amaçladık.Article Effects of COVID-19 on Adolescent Mental Health and Internet Use by Ethnicity and Gender: A Mixed-Method Study(MDPIST ALBAN-ANLAGE 66, CH-4052 BASEL, SWITZERLAND, 2022) Kaya, M. Siyabend; McCabe, Ciara; 0000-0001-8704-3473; 0000-0001-9614-249X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Kaya, M. SiyabendEvidence suggests that mental health problems in young people have been exacerbated by COVID-19, possibly related to a lack of social connection. Young people report using the internet for connecting with their peers and mental health support. However, how they may have used the internet for support during COVID-19 is not clear. We wanted to know how mood and internet use may have changed in young people during COVID-19 and if this was different for those with and without depression symptoms. 108 adolescents were recruited. Participants with high and low levels of depressive symptomatology answered questions about their mood, internet use, loneliness and life satisfaction during July and August 2020. We found that the high depression group reported significantly more loneliness and less life satisfaction than the low depression group. We found that most young people used the internet for mental health information during COVID-19 but that the high depression group used the internet more for mental health information than the low depression group. The high depression group also had a worsening of mood compared to the low depression group during COVID-19. We found that Black, Asian and Minority Ethnic participants reported increased use of the internet compared to White participants during COVID-19 and that the role of the family facilitated coping during COVID-19 for some adolescents, but for others, it made the lockdown more difficult. Finally, we found that adolescents perceived school anxiety as stressful as COVID-19. To conclude this study supports the use of the internet as a way to help young people with mental health challenges. It also suggests that the internet is a way to help young people from ethnic minorities, who otherwise might be hard to reach, during challenging times. This study also shows that supportive family units can be important during times of stress for young people and that school anxiety is a major issue for young people in today’s society even outside of the pandemic.Article Eğitimde Üstbilişsel Düzenleme Envanteri: Öğretmen Versiyonu’nun (EÜDE: Öğretmen-Kendi ve Öğretmen-Sınıf) Geliştirilme Çalışması(Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, 2023) Güzel, Mehmet Akif; Başokçu, Tahsin Oğuz; 0000-0001-5828-1237; AGÜ; Güzel, Mehmet AkifSayısız araştırma, öğretmen ve öğrencilere ait bilişsel ve üstbilişsel süreçlerin öğrencilerin akademik başarısında kritik bir rol oynadığını göstermektedir. Çalışma öncelikle öğretmenlerin kendi, öğrencilerin kendi ve öğretmenlerin öğrencilerinin bilişine dair üstbilişsel hedef, izleme ve kontrol süreçlerini içeren “eğitimde çok düzeyli bir üstbilişsel düzenleme modeli” önermeyi amaçlamıştır. İkinci olarak, önerilen model çerçevesinde “eğitimde üstbilişsel düzenleme envanteri (EÜDE)”nin öğretmenin kendi bilişini ve öğretmenin sınıfının bilişini üstbilişsel olarak düzenlediği boyutlara ait sırasıyla, “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” formlarının oluşturulması amaçlanmıştır. Alan yazındaki ilgili envanter ve ölçeklerden yararlanarak ve projedeki araştırmacılar tarafından eklenerek oluşturulan anket maddeleri, 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerine çeşitli branşlarda eğitim veren toplam 2055 öğretmene çevrimiçi olarak üç aşamada uygulanmıştır. İlk uygulamada, 483 öğretmen “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” boyutlarına ait toplam 169 maddeyi 5’li Likert ölçeği üzerinden değerlendirmiştir. İlk uygulama sonunda seçilen 25 “öğretmen-kendi” ve 32 “öğretmen-sınıf” düzeylerine ait madde, ikinci uygulamadaki 790 öğretmen tarafından derecelendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre belirlenen 18’er “öğretmen-kendi” ve “öğretmen-sınıf” düzeylerine ait madde ise, üçüncü aşamadaki 782 öğretmen tarafından derecelendirilmiş ve elde edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi uygulamıştır. Her iki faktör analizi sonuçlarına göre iki formda yer alan üstbilişsel “hedef”, “izleme” ve “kontrol” alt boyutlarına ait maddeler belirlenmiştir. Güvenirlik ve faktör analizleri sonuçları geliştirilen envanterin ölçmek istediği örtük yapıyı güvenilir ve geçerli şekilde ölçtüğünü göstermiştirArticle Ein Vorschlag zur Auslegung Herbarts Versuch einer Begründung der Pädagogik(Uludağ Üniversitesi, 2024) Demir, Ali; : 0000-0002-7955-0085; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Demir, AliHerbart gehört zu den wichtigsten Gründern der Sozialpädagogik. Angelehnt an Kant stellt er zwei Fragen; was wissen wir und was sollen wir tun. Im Gegensatz zum Kants Idealismus vertritt Herbarts eine realistische Pädagogik. Seine Handlungsanweisungen leitet er nicht aus der Logik des Kategorischen Imperativs, aber aus einem Grundmodel, das eine pädagogisch durchführbare Ermächtigung der Kinder zur Sittlichkeit begünstigen soll. Ausgehend von diesem Grundmodel werden im Beitrag Herbarts Grundbegriffe in Zentrum und Peripherie eigeteilt. Zur Peripherie werden einerseits die philosophischen Begriffe wie die Autonomie, Vielseitigkeit und anderseits seine soziologischen Lebensordnungen wie die Kinderregierung, Unterricht und Zucht zugeordnet. Im Zentrum stehen Charakter und Sittlichkeit. Sittlichkeit als das Ziel der Pädagogik kann durch die Geschmackbildung als die individuelle Besonderheit des Charakters erreicht werden. Zu diesem Zweck will Herbart die Pädagogik als das Fach der Autonomiegewinnung, der Sicherstellung der persönlichen Vielseitigkeit und als Beruf der Vermittlung des Charakters mit Willen und der Sittlichkeit begründen. Unter dieser Voraussetzung will er eine Kinderregierung gründen. Diese Regierung soll sich unter dem Prinzip der Sittlichkeit im Unterricht und Zucht bemerkbar machen. Im Model erscheint die Sittlichkeit bestehend aus Vielseitigkeit und Mannigfaltigkeit als das allgemeine Gesetz und der Charakter bestehend aus dem Willen und der Individualität als besondere Geschmack. Beide sind Gegenstände des Unterrichts und der Zucht. Im Beitrag geht es um die Stadien dieses Models, aus dem dann die Schussfolgerungen gezogen werden.