İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/49
Browse
Browsing İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi by Department "Abdullah Gül University"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Article Beyond Moral Foundations: In it What is in it(2023) Özkan, Türker; Yalçındağ, Bilge; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalçındağ, Bilge; 01. Abdullah Gül UniversityAhlak kavramının içeriği nedir? Bu soru yıllar boyu psikoloji literatüründe kısmen dar bir bakış açısı ile zarar vermemek ve adil olmak şeklinde yanıtlanmıştır. Geçtiğimiz 30 yılda yapılan araştırmalarla ahlak anlayışı oldukça genişlemiştir. Farklı alanlardaki ilerlemeler ahlaka daha kapsamlı bir bakış açısı getirilmesini sağlamıştır; özellikle ahlaki temeller kuramı (ATK), sadakat, otorite ve kutsallık gibi başka ahlaki ilkelerin de varlığını iddia etmiştir. Mevcut araştırma, iki niteliksel çalışmayla sıradan insanların ahlak anlayışını araştırmıştır. İlk çalışmada, ATK’nin ahlaki temel tanımlarını kullanarak katılımcılar tarafından nasıl algılandıklarını anlamayı amaçladık. İkinci çalışmada ise daha yapısal olmayan bir yol kullanarak ahlakı, ahlaklı insanı ve ahlaksız insanı nasıl tanımladıklarını anlamaya çalıştık. Bulgular çoğulcu ahlaki bakış açısını doğrulamıştır. Bununla beraber, ahlaki temellerde daha net işevuruk tanımların gereği ve çeşitli değişiklik önerileri dile getirilmiştir. Sonradan eklenen bir ahlaki kavram olan özgürlük, daha geniş yönleriyle birlikte ahlaki bir temel olarak da desteklenmiştir. Sonuçlar ATK’nin bakış açısını bireysel, toplumsal ve evrensel düzeydeki ahlaki ilkelerle genişletmekte ve ahlaki duygular, erdemler ve kötülükler gibi yeni araştırma alanları sunmaktadır.Article Citation - Scopus: 1The Communication Strategies of Ideologically Polarized Civil Society Organizations on Twitter: The Case of Turkey(Springer Nature, 2022) Akboga, Sema; Arik, Engin; 0000-0003-0937-9961; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arık, Engin; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiWe investigated how ideologically polarized civil society organizations (CSOs) in Turkey use Twitter. We analyzed tweets from 20 CSOs in Turkey for a period of 7 months by using the Information-Community-Action framework. For all types of CSOs, the number of information tweets was higher than the number of action tweets, which, in turn, was higher in number than the community tweets. Religious/conservative and anti-government CSOs posted significantly more tweets than secular and pro-government CSOs, respectively. Religious/conservative and pro-government CSOs posted more information and community tweets than secular and anti-government CSOs, respectively. The number of anti-government CSOs’ action tweets was higher than that of pro-government CSOs. We, therefore, propose that the ideological stance of a CSO is a factor affecting the content of its tweets in societies where CSOs are politically polarized. © 2024 Elsevier B.V., All rights reserved.Article COVID-19 Uzaktan Eğitim Sürecinde Öne Çıkan Faktörler: Bir Devlet Üniversitesi Örneği(2022) Lloyd, Fatma Armağan Teke; Türk, Umut; Bengu, Elif; 0000-0001-5439-439X; 0000-0002-8440-7048; 0000-0001-9817-7207; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Teke-Lloyd, Fatma Armagan; Türk, Umut; Bengü, Elif; 01. Abdullah Gül University; 03.02. Ekonomi; 03. Yönetim Bilimleri Fakültesi; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.01. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler; 10. RektörlükUzaktan eğitim uygulamaları üzerine Türkiye’nin ve diğer ülkelerin deneyimi oldukça köklüdür; fakat, COVID-19 dönemindeki uzaktan eğitim, tam hazırlık yapılamadan örgün eğitimin tamamen yerini aldığı bir süreç olmuştur. Bu çalışma, Anadolu’da acil uzaktan eğitim sürecini görece başarılı yöneten bir devlet üniversitede yürütülmüştür. Çalışmanın amacı COVID-19 uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin deneyimlerini etkileyen sosyo-ekonomik faktörler ile birlikte öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine dair algılarını, zorlandıkları ve/veya olumlu buldukları yönleri tespit etmeyi amaçlamıştır. Makalenin bir diğer önemli çıktısı da uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin motivasyonu ve başarısında fark yaratan sosyo-ekonomik ve toplumsal cinsiyet temelli faktörler olmuştur. Araştırmada 484 öğrenci ile anket ve 3 adet odak grup çalışması yapılmış, sonuçlar tanımlayıcı şekilde makalede paylaşılmıştır. Sonuçların, acil uzaktan öğrenme dönemine görece olarak hazırlıksız yakalanan yüksek öğrenim kurumlarına, öğrenci algısını ve deneyimini anlamaları açısından bir kaynak olması beklenmektedir. Aynı zamanda, çalışma ile uzaktan eğitimde ‘hassas /kırılgan’ öğrenci gruplarının tespitinin yapılması ve uzaktan eğitim sürecinde öğrencileri etkileyen sosyo-ekonomik eşitsizliklerin ortaya konması amaçlanmaktadırArticle Citation - WoS: 17Citation - Scopus: 15Does Islamic Inclusion of Syrians Represent a Real Challenge to Europe's Security Approach?: Dilemmas of the AKP's Syrian Refugee Discourse(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2020) Balkilic, Ozgur; Teke Lloyd, Fatma Armagan; Balkilic, Ozgur; Teke Lloyd, Fatma Armagan; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.01. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerDrawing upon the critical geopolitics literature and discourse analysis, this article will explain how the ruling AKP in Turkey fashioned an alternative, Islamically infused migration discourse in response to the Syrian refugee crisis and how it depicted this as counter-hegemonic to the dominant depictions of East and West embedded within Europe's existing securitization discourse. According to the AKP's geopolitical discourse, the differing attitudes evinced in Europe and Turkey toward the Syrian migrants can be explained by civilizational values deriving from the history and religious composition of the respective regions, as between the Orient and the Occident. However, this article examines to what extent this self-promoted discourse of Islamic inclusion has succeeded in engendering a more progressive settlement and integration regime. It argues that it has actually fostered its own system of 'Othering' and has led to the development of selective admission and exclusionary practices similar to those in Europe.Article Citation - Scopus: 1A Gendered Analysis of Palestinian Refugee Women's Experiences of Migration From Syria to Türkiye(Sage Publications Ltd, 2024) Kurtoglu, Ayca; Llyod, Armagan Teke; Salimoglu, Zafer; 0000-0002-4827-3556; 0000-0001-5439-439X; /0000-0003-4623-7786; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Llyod, Armagan Teke; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.01. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerAfter the outbreak of the conflict in 2011, millions of people fled Syria across its borders. This gave way to a new category of people, "Syrian refugees." While this categorical understanding constitutes the basis for legal entitlements, it homogenizes all fleeing Syria and results in concealing the differential experiences and vulnerabilities of particular groups. The paper challenges this blanket categorization by focusing on the migration experiences of Palestinian women from Syria to Turkiye around the concepts of biological and social reproduction which represent the largely neglected aspects concerning the process of forced migration. By drawing on six women's experiences, the paper concludes that the homogeneity of the Syrian migrants is an illusion; women's migrations are shaped through their gendered and ethnic history; and women face gender-specific challenges and opportunities in both home and host countries. We particularly argue that policies on border control and migrant's integration fail to consider the subjective conditions and needs of particular groups within the Syrian migrants.Article Citation - WoS: 31A Long-Term View of Refugee Flows From Ukraine: War, Insecurities, and Migration(Transnational Press London, 2022) Lloyd, Armagan Teke; Sirkeci, Ibrahim; 0000-0001-5439-439X; 0000-0002-2334-7424; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; Teke Lloyd, Armağan; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.01. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerThis article examines the exodus of migrants from Ukraine in the context of the Russian invasion, making use of the conflict model of migration. We argue that Ukraine has long been characterized by insecurities which have already fueled large waves of emigration from the country. Indeed, the most recent phase of Ukrainian emigration should be seen as a continuation of the ongoing tendency of people residing in the country to seek escape from the overarching conditions of insecurity there. Earlier migrations from Ukraine have also established a culture of migration which has mediated the outflow of Ukrainians during the current crisis. Ukrainians who had already harboured inclinations to leave the country and who were possessed of the necessary capabilities (i.e. social capital, financial capital, human capital and physical ability) became mobile at the onset of the invasion in February, while many others were left behind. At the same time, the welcoming attitude of many European states has been key to the fast and safe exodus of Ukrainian migrants thus far.Article Citation - WoS: 6Citation - Scopus: 7Parenting and Education: Navigating Class, Religiosity and Secularity in Istanbul(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Kolluoglu, Biray; Dincer, Evren M.; 0000-0002-7813-0919; AGÜ; Dinçer, Evren Mehmet; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.03. SosyolojiThis article studies the educational choices that secular and religious professional and managerial middle-class parents in Istanbul make for their children. It explores the ways in which class intersects with religion in Turkey where, politics, culture, social, and even economic life are marked by a deep divide among the religious and the secular. Focusing on a particular segment of the middle classes, that with higher economic and social capital, the article brings to fore the ways in which religiosity and secularity structure the processes of transforming privileges into acquired rights in the form of educational qualifications and extracurricular skills. It explores the current sociological conjuncture that bereaves both groups, albeit in different ways, of their ability to fully mobilize their accumulated economic, social, and cultural capitals in reproducing their class position in their children. The article argues that exploring the parenting of education along the secular and the religious divide can unravel the foundational elements of the ongoing competition and conflict in Turkey and enables a deeper understanding of the current divide and the potential for a future reconciliation. The study relies on a qualitative study that entails interviews with thirty families and two focus groups.Article Citation - WoS: 5Citation - Scopus: 4Polarisation Over the Meaning of Democracy: The Case of Political Parties in Turkey(Sage Publications Ltd, 2023) Akboga, Sema; Sahin, Osman; Arik, Engin; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arik, Engin; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiAs the primary means of political organisation, political parties remain vital to contemporary democracies, making it important to investigate their understanding of democracy. This study explores the themes with which five largest political parties in Turkey associate democracy. We studied tweets posted by official accounts of these parties' headquarters and branches, as well as by other Twitter accounts that are institutionally linked to these parties. We found significant differences between the government bloc and the opposition bloc as well as between People Alliance and Nation Alliance in terms of the themes with which they associate democracy. The government bloc and People Alliance use themes such as national will and military coups while referring to democracy. The opposition bloc and Nation Alliance emphasise themes such as equality, freedom of the press, and justice. We conclude that parties' and blocs' different attitudes towards democracy are indicators of political polarisation in Turkey.Article Proximity or Directional Model of Voting for the Turkish Voter?(2024) İnan, Murat; Akdağ, Gül Arıkan; 0000-0001-7554-6217; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü; İnan, Murat; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.01. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerOy verme davranışı oldukça karmaşık bir politik davranış türüdür. Bu nedenle seçmenlerin belirli bir politik parti ya da adaya neden oy verdiklerini anlamak karmaşık modeller geliştirmeyi gerektirir. 1957 yılında, Modelini Hottelings ve Smithies'in modelleri üzerine kuran Anthony Downs, siyasi partilerin ve adayların ideolojik ve meseleler üzerindeki konumlarının tek boyutlu bir alanda ifade edilebileceğini savunmuştur. Belirli bir konudaki politik fikirlerin bu şekilde ifade edilebileceğini ileri sürmek bir yandan son derece indirgemeciyken, diğer yandan ise analitik açıdan son derece pratikti. Partileri, adayları ve seçmenleri konumlarına göre tek boyutlu bir alana yerleştirmek zamanı için devrim niteliğinde bir fikirdi ve parti, aday ve seçmenlerin ideolojik ve meseleler üzerindeki konumlarının her bir ülke içinde veya ülkeler arasında karşılaştırılmasına yardımcı olmuştur. Parti rekabetinin uzamsal modelleri olarak adlandırılan bu modeller zaman içinde daha da geliştirilmiş ve oy verme davranışını anlamayı kolaylaştırmıştır. Halihazırda parti rekabetinin uzamsal modelleri seçmenlerin ideolojik konumlarını parti ideolojik konumlarıyla ilişkilendiren iki başlıca rakip modele sahiptir. Basitçe, yakınlık modeli, seçmenlerin siyasi alanda kendilerine en yakın ideolojik pozisyona sahip parti veya adaylara oy vereceklerini önerirken, yön modeli ise seçmenlerin ideolojik yelpazenin kendi tarafında fakat kendilerinden daha uç noktada ancak belirli bir kabul edilebilirlik bölgesi içerisinde bulunan parti veya adaylara oy vereceklerini önermektedir. Bu araştırma, bu iki oy verme modelinin Türk seçmeni için uygulanabilirliğini test etmeyi amaçlamaktadır. Mevcut literatürde Nispi Temsil Sistemlerinde (NTS) yakınlık modelinin oy verme davranışını açıklamak için daha uygun bir araç olduğunun önerilmesinden ötürü, Türkiye uzun süredir kullandığı NTS seçim sistemiyle ilginç bir örnek teşkil etmektedir. Bu gerekçeyle, NTS’nin geçerli seçim sistemi olarak kullanıldığı Türkiye’de seçmen davranışının yön modelinden çok yakınlık modeli ile açıklanacağını önermekteyiz. Araştırmamız Türkiye'deki dört büyük siyasi partinin, Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP), Cumhuriyet Halk Partisi (CHP), Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) ve Halkların Demokrasi Partisi (HDP), seçmenlerine ilişkin Karşılaştırmalı Seçim Sistemleri Araştırması (CSES) verilerini analiz etmektedir. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak için bir dizi Çoklu Doğrusal Regresyon Analizleri yapılmıştır. Her bir seçmen için her bir siyasi partinin partiyi sevmesevmeme şeklinde ifade edilen parti kabulü, her analizde bağımlı değişken olarak ayrı ayrı kullanılmıştır. Konu mesafesi ve konu skaler çarpımı, sırasıyla yakınlık ve yön modelleri için formülleri temsil eden temel bağımsız değişkenler olarak kullanılmıştır. Ayrıca eğitim, yaş, cinsiyet ve gelir de klasik kontrol değişkenleri olarak alınmıştır. İstatistiki modellerin açıklama güçlerinin karşılaştırması, MacDonald ve meslektaşlarının bulgularının aksine, Türkiye'de oy verme davranışını açıklamada yakınlık modelinin yön modelinden daha uygun bir araç olduğunu göstermiştir. Makro-politik bir bakış açısıyla bakıldığında bu bulgu, Westholm'un (1997) NTS’lerinde yakınlık modelinin oy verme davranışını açıklamada daha uygun bir araç olduğu önerisini doğrulamaktadır. Ancak ifade edilmelidir ki, kesin sonuçlar için çok ülkeli karşılaştırmalı analizlere ihtiyaç bulunmaktadır.Article What Does the Bibliometrics of an Interdisciplinary Field Tell Us?: The Case of Cognitive Science(Seoul Natl Univ, inst Cognitive Science, 2023) Arik, Beril T.; Arik, Engin; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arik, Engin; 01. Abdullah Gül University; 10. Rektörlük; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiThis study investigated the bibliometric characteristics of an interdisciplinary field, Cognitive Science, which consists of contributions from diverse fields such as psychology, computer science, philosophy, linguistics, and anthropology, among others. The results showed that there were 4,711 publications in Web of Science between 1900 and 2017, with an exponential increase in the number of publications in recent years. About two-thirds of publications were classified as social science, of which 41% were in the field of psychology. Seventy percent of the publications were journal articles, half of the publications were written by researchers in the USA, and 95% of the publications were in English. Corpus analyses of abstracts and keywords showed that frequently used words included cognitive, science, research, theory, model, cognition, information, learning, and psychology. These analyses also showed that research in this field centered on the common themes of cognition, information, psychology, language, learning, representation, artificial intelligence, and mind before 2010 and focused on more restricted themes such as embodied and extended cognition, morality and religion, quantum, and music after 2010.
