İşletme Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/411
Browse
Browsing İşletme Bölümü Koleksiyonu by Access Right "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Article ARE WE READY FOR THE NEW NORMAL IN E-BUSINESS EDUCATION? SENTIMENT ANALYSIS OF LEARNERS' OPINIONS ON MOOCS(RUSSIAN STATE VOCATIONAL PEDAGOGICAL UNIVUL LUNACHARSKOGO, 85A, OFIS 203, YEKATERINBURG, 620075, RUSSIA, 2021) Cizmeci, Bulent; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Cizmeci, BulentIntroduction. The new digital economy and its constantly evolving paradigm have completely transformed the model of doing business and the learning methods. MOOCs (massive-open-online-courses) and micro-credentials are the educations interfaces, have become an important teaching environment tool. Distance learning has become an indispensable alternative teaching method in updating and transferring classical education materials according to real-world settings, especially for learners in higher education. Aim. The current research is aimed to address the society's readiness and attitude direction to the concept of MOOCs and distance learning, highlighting its emergence and inevitability for educational institutions of all types in order to make a fundamental change in their curricula, especially in e-business courses, which are the most demanded training courses on MOOCs platforms. Methodology and research methods. In the study, the awareness and recognition of the online community on the MOOCs concept is examined. in this direction, Turkish people's perception and attitudes toward MOOCs have been addressed via sentiment analysis on Eksi Sozluk, the largest social communication and discussion platform in Turkey. Results. According to the sentiment analysis results, it has been determined that 52% of respondents have positive judgments on distance education and MOOCs, 29% of responses are neutral and 18% are negative. In general, distance education and MOOCs are perceived as a useful new education model by the Turkish people. Scientific novelty. This paper is the first sentiment analysis of learners' opinions on MOOCs and distance learning in Turkey. Considering the increasing awareness of MOOCs and the need for e-business education, as the most demanded type of MOOCs, this is the first study investigating the priority of these two phenomena within the context of COVID-19. Practical significance. It is thought that this study will contribute to the stakeholders in terms of showing how MOOCs and micro-credentials have a high potential to understanding trends in education especially in the new normal after the COVID-19 pandemic. The holistic education model of institutions has difficulty meeting the competitive nature and result-oriented approach of the e-business ecosystem. This market reality requires the institutions to offer more to-the-point and applied education solutions. In terms of e-business (e-commerce, digital marketing) education, the importance of MOOCs as a solution-focused on "how" rather than "what." has been comprehensively discussed in the paper.Article Bir Dijital Pazarlama Segmenti Olarak Çocuklar: YouTube(Gaziantep Üniversitesi, 2023) Güven, Faruk; Mermer Üzümlü, Aytuğ; : 0000-0002-2440-585X; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Güven, FarukSon yıllarda çocukları hedefleyen pazarlama anlayışı oldukça gelişmiştir. Akıllı cihazlar çok sayıda uygulama ve içerik içermekte, dolayısıyla çocuklar sayısız içeriği küçük yaştan itibaren tüketmektedir. Bu uygulamaların içerisinde yer alan reklamlar ve içeriklerde yer alan anlatım şekilleri kimi zaman yeni duygu ve davranışlar inşa etmekte, kimi zaman ise belli klişeleri tekrar dolaşıma sokmaktadır. İnternette yer alan sosyal medya fenomenlerini yakından takip eden küçük çocuklar, reklam ile içerik arasındaki farkı kavrayamamaktadır. Bu çalışmada dünya çapında en popüler olan ve çocuklara yönelik fenomenlik yapan içerik sağlayıcının içerik analizi pazarlama ve tüketici perspektifinden yapılmıştır. Çalışmanın bulgularında en temelde, keyifli ve mutlu yaşamanın tüketim ile gerçekleştirilebileceğine yönlendirme olduğu görülmektedir. Tüketilecek emtialar ile ilgili olarak ise inşa edilen anlamlar kimi zaman açık, kimi zaman ise örtülü olarak sunulmaktadır. Ayrıca ürün tasarım, ambalaj, sunum ve pazarlama yoluyla toplumsal cinsiyet kimliklerinin yeniden üretilmesi, erkek ve kız çocuklar arasındaki farklılıkların vurgulandığı görülmektedir. Ürünlerin bozulup kırıldığı durumlarda tamir yerine hızlı bir biçimde yenisinin satın alınması fikri işlenmekte ve ürünlerin ebat olarak daha büyük olanın makbul olduğu vurgulanmaktadır. Küçük dimağlara oldukça manipülatif ve yönlendirici içerik yayını yapan bu tip videolara karşı gerek YouTube gibi platform sahiplerinin yapay zekâ ile içerik analizi yapması, gerekse düzenleyici kurumların bu içerikleri daha yakından takip etmesi, ebeveynlerin dijital medya okuryazarlıklarını artırmaları ve en nihayetinde ürün tanıtımı yapan firmaların daha duyarlı olmaları ve pazarlama etik ilkelerine uymaları politika tavsiyesi olarak yer almaktadır.Article BULANIK ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME ORTAMINDA YEŞİL TEDARİKÇİ SEÇİMİ(ACC Publishing, 2019) Madenoğlu, Fatma Selen; 0000-0002-5577-4471; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma SelenYasal düzenlemeler ve müşterilerin artan çevre koruma bilinci, işletmeleri tedarik zinciri faaliyetlerini,yeşil tedarikçi zinciri yönetimine uygun olarak çevreye daha az zarar verecek şekilde yapılandırmaya özengösterir hale getirmiştir. Yeşil tedarikçi seçimi, yeşil tedarik zinciri yönetiminde rol alan önemli faktörlerdendir.Yeşil tedarikçi seçiminde ekonomik ve çevresel kriterler birlikte ele alınmaktadır. Yeşil tedarikçi seçimproblemleri belirsizlik içerdiğinden karar vericilerin dilsel ifadelerle görüşlerini belirtebilecekleri bulanık kümeteorisi kullanılmaktadır. Yeşil tedarikçi seçim probleminde, birden fazla alternatif birden fazla kritere göredeğerlendirildiğinden, çok kriterli karar verme yöntemleri bu problemin çözümü için oldukça uygundur. Buçalışmanın temel amacı, nicel verilerin yetersiz olduğu yeşil tedarikçi seçim ortamında, önerilen çözümyöntemini kullanarak yeşil tedarikçi seçimini gerçekleştirmektir. Önerilen modelde, yeşil tedarikçi sıralamasıBulanık TOPSİS, Bulanık Vikor, Bulanık Gri İlişkisel Analiz, Bulanık Aras yöntemleri ile elde edilmiştir.Tedarikçi seçim ve değerlendirme kriter ağırlıkları bulanık SWARA yöntemiyle belirlenmiş ve bilgi kaybınınolmasını önlemek için çok kriterli karar verme problemlerinde de kriter ağırlıkları bulanık sayı olarakkullanılmıştır. Önerilen çözüm modeli, orta ölçekli şehir mobilya üretimi gerçekleştiren bir işletmenin yeşiltedarikçi seçim sürecine uygulanmıştır. Bu uygulama için yapılan hesaplamalar neticesinde dört yöntemden aynıtedarikçi sıralaması elde edilmiştir. Çalışmada kullanılan dört çok kriterli karar verme yönteminin temel vekavramsal özellikleri değerlendirilmiştir. Bu problem için gri ilişkisel analiz yönteminin daha uygun olduğusonucuna varılmıştır.Article A CASE STUDY: DO MISCONCEPTIONS LEAD TO INTERGROUP CONFLICTS AT WORKPLACES?(ACC Publishing, 2019) Süklün, Harika; 0000-0003-1016-268X; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Süklün, HarikaThis study's purpose was to investigate if misconceptions lead to conflicts and increase attention among scholars for further research as well. Although misconception is one of the roots of conflicts is somehow accepted, especially by the practitioners, there are not many empirical studies conducted to investigate if there is a relationship between misconception and conflicts. This study is prepared on a small scale as a starting point. To explore the subject better case study methodology is used. Two different studies conducted to be able to compare and analyze the situation among the groups. One group is taken as in-group and the other group is taken as out-group. This study's findings revealed that misconception leads to conflict at workplaces and to a hostile work environment. "We vs. them" situation among the groups and intergroup conflicts are observed. Conclusion and limitation are discussed.Article Churn and loyalty behavior of Turkish digital natives: Empirical insights and managerial implications(ELSEVIER SCI LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD OX5 1GB, OXON, ENGLAND, 2020) Uner, M. Mithat; Guven, Faruk; Cavusgil, S. Tamer; 0000-0003-1947-492X; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüA generation of consumers have now grown up in the digital age, intimately connected to a host of digital tools. This generation, which we call Digital Natives, has become a prime target for mobile operators due to their size, spending power, and use intensity. In addition, they tend to be influential trend setters when it comes to the adoption of new digital solutions. In the dynamic emerging economy of Turkey, they are of even greater interest to mobile operators as they surpass their peers in many advanced economies in terms of use intensity. Despite its importance, our knowledge of the loyalty and churn behavior of this customer segment is very limited. We respond to this research gap by drawing insights from a comprehensive survey of digital natives in the Turkish context. The empirical data originates from a survey of 2000 Turkish university students. We employ Binomial Logistic Regression analysis which provides interesting managerial and public policy insights. Our findings demonstrate that such customer service factors as call quality, billing and brand image affect both the loyalty and churn intentions of Turkish Digital Natives. Surprisingly, youth loyalty club programs, duration of subscription, and prior churn experience are found to be not significant. These results lead to practical implications for mobile providers and telecom regulators operating in Turkey and elsewhere.Article COMPARISON OF INTERNATIONAL AND DOMESTIC ACQUISITIONS: A LITERATURE REVIEW(Bandırma 17 Eylül Üniversitesi, 2016) Genç, Ömer Faruk; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Genç, Ömer FarukInternational Aquisitions (IAs) have been used extensively by companies. Although IAsdiffer from domestic aquisitions, there is not a literature review about how they differ. A literature review of acquisitions in terms of comparison between international and domestic deals is provided in this study. Based on the literature, it was shown that international acquisitions differ significantly from domestic acquisitions in terms of motivations, outcomes, success factors, integration problems, information asymmetry, and diversification. The study also identifies new aveanues for acquisition researh. The acquisition paradox and motivation-outcome inconsistency are identified as major issues in acquisition research, and ways to deal with these issues including using benchmarking methodology, risk-adjusted returns, and examining motivations in different ways are provided. In addition, acquisitions by emerging market multinationals and private companies, acquisitions of state-owned enterprises, pre-announcement and negotiation stages are identified as understudied areas with great potential in acquisition research.Article COVID-19’UN YARATTIĞI ZORUNLU DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE YENİ NORMALDE PERAKENDECİLİK(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2022) Güven, Faruk; 0000-0002-2440-585X; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Güven, FarukTechnological developments in recent years have had devastating effects in many sectors. The retail sector, which is between the producer and the end customer and has a very important role in the trade ecosystem, has also been closely affected by technological developments. New generation online sales channels such as online marketplaces and social media applications provide the opportunity to sell to any part of the world without geographical restrictions. The fact that some manufacturers interact directly with the final customer through online market platforms has weakened the intermediary role of retailers in the supply chain. While retailers that could not complete their digital transformation before Covid-19 were unable to sell due to the closure and various limitations in Covid-19, retailers with previous e-commerce experience were positively affected by the growing e-commerce trend in the epidemic. In this study, the marketing strategies of retailers in the new era are analyzed together with the compulsory digital transformation brought about by the Covid-19 epidemic. In the study, digitalization and digital transformation are discussed in the context of the retail industry. The result of this study suggests that retailers should adapt their marketing strategies to the new normal with digitalization tools.Article Cultural Origins of Business Formation(Erhan AYDIN, 2024) Gökmen, Seyit; 0009-0006-8451-9513; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Gökmen, SeyitThis paper presents a conceptual framework connecting historical kinship structures and generalized trust into modern business formation. Kinship intensity, defined as the degree of strength in family ties, is shaping the social and economic outlook of societies. Building upon the existing literature, I argue that societies with strong kinship ties often exhibit collectivist characteristics, leading to less trust towards outsiders. This hinders market efficiency and collaborative partnerships, resulting in business formation being largely confined to family-owned enterprises. Conversely, societies with loose kinship structures exhibits higher level of generalized trust that enable to promote engagements beyond family networks. This promotes establishing larger firms with strangers, more efficient markets, and greater cooperation with foreign firms. The paper suggests that kinship and trust behavior are deeply rooted in culture and influence social and economic development. It is important for policymakers to support initiatives that foster trust beyond family ties to promote collaboration among diverse market participants.Letter DİNAMİK ORTAMDA EKSİK OPERASYONLAR HİBRİT AKIŞ TİPİ ÇİZELGELEME PROBLEMİ İÇİN SEZGİSEL YAKLAŞIMLAR(TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi, 2020) Fatma Selen MADENOĞLU; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüBu çalışmada, dinamik üretim ortamında toplam tamamlanma zamanının en küçüklenmesi amacıyla hibrit akış tipi çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Daha spesifik olarak, çalışmada taşıma zamanı, sıraya bağlı hazırlık süreleri, eksik operasyonların olması ve dinamik olarak yeni siparişlerin gelişi durumları da ele alınmıştır. Ele alınan problemin çözümüne sezgisel yaklaşımlar önerilmiştir. Deneysel çalışmalar, sezgisel yaklaşımların performanslarının eksik operasyon seviyesi değişimine bağlı olarak incelemek için gerçekleştirilmiştir.Article Dynamics in the Diffusion and Institutionalization of Site-Based Management Reform in the United States of America(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2013) Gök, Kubilay; Sayılar, Yücel; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Gök, KubilayThis study is examined research question: “How does the diffusion of SBM over time and space resemble the broader social dynamics associated with diffusion of educational policy innovations in particular, and other public policy innovations in general?” Data comes from various secondary data sources. Study generates several conclusions. First, institutional theory helps explain the diffusion of SBM. The analysis provides support for institutional theory that pressures to adopt a “fashionable” practice builds gradually over time. It’s also revealed that when isomorphic pressures are absent in a region, diffusion may be explained by nationwide institutional dynamics. Study points to possible learning effects in the regional diffusion process when mimetic pressures are absent. Finally, surprisingly more liberal states can be less likely to move quickly to adopt some policies.Article EKONOMİK BÜYÜME DUYURULARININ İNŞAAT SEKTÖR ENDEKSİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2022) Torun, Rana; 0000-0002-4776-4011; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Torun, RanaMakroekonomik duyuruların hisse senedi piyasası üzerindeki etkileri çeşitli araştırmacılar tarafından incelenmiştir. Gelişmekte olan ülkelerden biri olan Türkiye özelinde makroekonomik duyuruların hisse senedi piyasası üzerindeki etkilerini inceleyen çalışmaların ise oldukça kısıtlı olduğu dikkati çekmektedir. Dolayısı ile, bu çalışmanın Türkiye özelinde makroekonomik duyurulardan biri olan ekonomik büyüme duyurularının inşaat sektör endeksi üzerindeki olası etkisini ele alması yönüyle literatüre bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de ekonomik büyüme rakamları kamuoyuna açıklandığı zaman Türk inşaat sektöründe endeks getirilerini etkileyip etkilemediği ve Türk inşaat sektörünün yarı-güçlü formda etkin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, diğer çalışmalardan farklı olarak Etkin Piyasalar Hipotezi’nden yararlanılmış ve olay çalışması yöntemi kullanılmıştır. Olay çalışması yöntemi kullanılmasının çalışmanın literatüre bir diğer katkısı olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda, 2012 yılı 4. çeyrek ile 2021 yılı 4. çeyrek arasındaki dönem ele alınmış olup piyasa modeli araştırmanın tahmin modeli olarak belirlenmiştir. Olay penceresi aralığı (t-5, t+5) olmak üzere 11 işgünü olarak, tahmin penceresi aralığı ise (t20, t-6) olmak üzere 15 işgünü olarak açılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, Türkiye’de ekonomik büyüme rakamları kamuoyuna açıklandığı zaman Türk inşaat sektörünün bu verilere hızlı, tam ve doğru bir şekilde tepki gösterdiği ve dolayısı ile Türk inşaat sektörünün oluşturduğu endeksin (BIST INSAAT) yarı güçlü formda etkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İnşaat sektörünün yarı güçlü formda etkin bir şekilde faaliyet göstermesi hem bireysel yatırımcılar hem de kurumsal yatırımcılar açısından önemlidir. Yatırımcıların kamuya açıklanan ekonomik büyüme duyurularından faydalanarak ilgili sektör endeksinde anormal getiriler elde etmesinin mümkün olmadığı tespit edilmiştir.Article Examination of Provinces in Türkiye about Sectoral Employment Share by Cluster Analysis(Anadolu Üniversitesi, 2024) Sungur, Banu Bitgen; Madenoğlu, Fatma Selen; 0000- 0002-5577-4471; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma SelenThe significance of regional dynamics in the process of economic development and regional development has increased as a result of significant factors like competitiveness, human resource development, and observation of the global market. In this study, mathematical programming-based cluster analysis has been conducted to group the regions in Türkiye according to sectoral employment rates. A mixed integer mathematical model is presented that maximizes the smallest of the out-of-cluster distances while minimizing the largest within-cluster distance. Level 2- 26 sub-regions in Türkiye are clustered according to sectoral employment data for 2021 and 2022. As a result, two clusters were obtained for both years in our country according to employment status by gender on a sectoral basis. One of these clusters is where the employment rate of the agricultural sector is higher than other sectors, and the other is where the employment rate of the industrial and service sectors is higher. When the 2021 and 2022 clusters are compared, in total, TR22, TR32, TR33, TRC3; in men, TR21, TR22, TR32, TR52, TR81; In women, it was observed that TRC1 regions were assigned to different clusters. By implementing a successful employment policy as human resource development across the national government, it will be possible to ensure the balanced growth of provinces located in Türkiye's various geographical areas.Article EXPANDING THE BOUNDARY OF BRAND EXTENSIONS THROUGH BRAND RELATIONSHIP QUALITY(VILNIUS GEDIMINAS TECH UNIVSAULETEKIO AL 11, VILNIUS LT-10223, LITHUANIA, 2016) Arikan, Esra; Yilmaz, Cengiz; Bodur, Muzaffer; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yilmaz, CengizResearch on brand extensions identifies the concept of perceived fit as the prime determinant of success. Yet, it is not difficult to find examples of brands that have been extended successfully into "perceptually distant" domains. In an attempt to resolve this discrepancy between research insights and practical experiences, the study investigates the role of Brand Relationship Quality (BRQ) as a critical factor determining consumer responses to brand extensions. The proposed model is tested separately in the context of three different fit scenarios (high, moderate, and low) with data from 502 consumers. The results indicate that BRQ and perceived fit exert independent effects on consumer responses and complement each other as they jointly influence evaluations of brand extensions. The study therefore extends existing theory by providing evidence that the brand extension phenomenon cannot be explained justly without including constructs that portray personal relationships consumers develop with brands and provides insights for marketers and researchers as to how such relationships can be integrated in formulations of successful brand extension strategies.Article A GROUP DECISION-MAKING METHOD FOR RANKING PROBLEMS UNDER SUSTAINABILITY, RISKS, AND INTUITIONISTIC FUZZY ENVIRONMENT(Pamukkale Üniversitesi, 2023) Madenoğlu, Fatma Selen; 0000-0002-5577-4471; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma SelenThis paper presents a group decision-making mechanism to properly manage ranking problems in an intuitionistic fuzzy environment. TOPSIS ranking multi-criteria decision-making (MCDM) methods is utilized under the intuitionistic fuzzy set theory. This solution technique examines the sets of criteria employed in decision-making problems, the preferences of a group of decision-makers, and the importance levels of decision-makers. Managers use the ranking methods as a reliable technique for making supplier evaluation decisions. Furthermore, the supply chain suffers from the shortage of materials, transportation problems, etc. In the post COVID-19 era, the need for a practical and exhaustive tool is explicit. An illustrative case on a supplier selection problem considering sustainability and risks in the post-COVID-19 era is used to demonstrate the applicability of the proposed technique by detailing the procedure step by step. A comparative analysis of the results is carried out. The results are compared with the results of the MARCOS method. The results show that the presented methodology is applicable to the other areas as well.Article HİBRİT AKIŞ TİPİ ÇİZELGELEME PROBLEMİNİN PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYON ALGORİTMASIYLA ÇÖZÜMÜNE BAŞLANGIÇ POPÜLASYONUN ETKİSİ(Marmara Üniversitesi, 2020) Madenoğlu, Fatma Selen; 0000-0002-5577-4471; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma SelenBu çalışmada, birden fazla aşama, her aşamada özdeş paralel makineler ve makinelerde işlenen işler arası geçişlerde sıraya bağlı hazırlık süresini içeren hibrit akış tipi çizelgeleme problemi sunulmuştur. Metasezgisel yöntemler bu karmaşık problemlerin çözümünde tercih edilmektedir. Metasezgisel yöntemlerde optimum çözüm ararken, oluşturulan başlangıç çözümlerin nihai sonuca etkisi oldukça önemlidir. Hibrit akış tipi çizelgeleme probleminin çözümüne önerilen parçacık sürü optimizasyon (PSO) algoritmasına farklı başlangıç çözüm oluşturma yöntemlerinin etkisi incelenmiştir. Dört farklı başlangıç çözüm oluşturma yaklaşımı sonuçları karşılaştırılmıştır. Nawaz, Enscore, Ham (NEH) sezgiselinin diğer yöntemlerden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Article HOW AND WHEN CUSTOMER ENGAGEMENT UNDERLIES THE LINK BETWEEN FAMILY OWNERSHIP AND FIRM PERFORMANCE: A CONCEPTUAL FRAMEWORK(Çukurova Üniversitesi, 2022) Bozkurt, Sıddık; Sarp, Serap; Gligor, David; 0000-0002-3985-5925; 0000-0002-2560-4105; 0000-0003-0819-4754; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Sarp, SerapWith the rapid proliferation of social media, two-way interactions between customers and firms are increased in the past decade. This interactive communication helps firms increase customer engagement. For this reason, social media-driven customer engagement and firm performance have received academics' attention. However, the existing studies substantially focus on customers, and very little is known about firms' related factors (antecedents). Therefore, this study was designed to explain the missed relations from the firm focus. This study aims to develop a comprehensive conceptual framework of customer engagement that includes antecedents (firm’s governance characteristics), consequences (firm performance), and moderators (family strategic emphasis and social media usage intensity). To explain the new relations, five theoretical propositions have been proposed. The study offers theoretical contributions that also help practitioners. The proposed new conceptual model expands the customer engagement literature. Furthermore, family firms can also get a competitive advantage over rivals by emphasizing their characteristics in their communication strategy.Article Identification of the drivers of and barriers to COVID-19 vaccine intake behavior using a mixed-method design: implications from a developing country(ELSEVIER ESPANA, 2023) Kordestani, Arash; Oghazi, Pejvak; Izmir, Onur; Oypan, Oguz; Ozer, Serhat; 0000-0001-7626-6487; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Ozer, SerhatVarious COVID-19 vaccines are available across the world. However, short phases of clinical trials for emer-gency use and myriad rumors about and misinformation on vaccines spread through different media sources, induce confusion and trigger vaccine hesitancy behavior. Although clinical trials demonstrated promising results in the ability of vaccines to protect, social endeavor is required for vaccines to succeed. Mitigation of the pandemic is only possible through widespread acceptance of the vaccine. Thus, identifying the factors that impact vaccine intake is crucial. This study determined factors that affect intentions toward vaccination using a mixed-method approach, in which qualitative and quantitative analyses were conducted together. Analysis of variance (ANOVA) is used in the quantitative study, and content analysis is employed in the quali-tative study. The final sample of this mixed-method study consists of 568 participants for the quantitative study and 237 for the qualitative study. They were selected using an online questionnaire. Findings suggest that social, psychological, attitudinal, perceptual, and informational factors play a crucial role in shaping peo-ple's intentions toward vaccines, ultimately influencing their decision to accept or reject vaccination. Results of both the qualitative and quantitative studies, in parallel with each other, indicated similar barriers against and drivers toward vaccine intake behavior, providing strong insights into the reasons behind vaccine accep-tance and hesitancy. Based on the insights gained in this study, a set of recommendations were compiled for policymakers.& COPY; 2023 The Author(s). Published by Elsevier Espana, S.L.U. on behalf of Journal of Innovation & Knowledge. This is an open access article under the CC BY licenseArticle KOBİ'lerde Kurumsal Markalama: Kavramlar ve Engeller(Erhan AYDIN, 2023) Sarp, Serap; Uygur, Selçuk; 0000-0002-2560-4105; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Sarp, SerapBu araştırmada KOBİ’lerin kurumsal marka kavramını nasıl tanımlandığı, kurumsal marka sahibi olmalarının önündeki engeller ve KOBİ’lerde marka anlayışı keşfedilmeye çalışılmıştır. Kurumsal marka sahibi olmanın işletmeler için rekabet avantajı sağladığı ve birçok pazar avantajını beraberinde getirdiği literatürde vurgulanmıştır. Ancak, literatürdeki kurumsal marka araştırmalarının büyük işletmelere odaklandığı ve KOBİ'leri göz ardı ettiği görülmüştür. KOBİ'lerin dünya genelinde önemli bir ekonomik rol oynadığı göz önüne alındığında kurumsal marka oluşturmanın onlar için de uzun vadede faydalar saylayacağı öngörüldü. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı KOBİ'lerin kurumsal marka oluşturmasını daha iyi anlamak ve literatürdeki bu boşluğu doldurmaktır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre KOBİ'lerde kurumsal markayı tanımlama ve geliştirmede işletme sahipleri ve yöneticilerinin rolünün büyük olduğunu ve bu kişilerin karakterinin kurumsal kültür ve kurumsal kimliği üzerinde etkili olduğunu ortaya çıkmıştır. Çalışma Türkiye'nin Kayseri şehrinde farklı sektörlerden 15 KOBİ sahibi veya yöneticisi ile yarı yapılandırılmış mülakatlar kullanarak gerçekleştirilmiştir. Veriler tematik analiz yöntemi ile incelenmiş ve beş ana tema belirlenmiştir: kurumsal marka kavramı, girişimci markası, ürün/hizmet markası, kurumsal marka sahibi olmanın önündeki engeller ve başarı. Sonuç olarak, bu araştırma KOBİ'lerin kurumsal marka oluşturmasının önemini ve işletme sahipleri/yöneticilerinin bu süreçteki kilit rolünü vurgulamaktadır. Bu çalışmanın KOBİ'ler için kurumsal marka oluşturma sürecini daha iyi anlamak ve geliştirmek isteyen işletmelere rehberlik edebileceği düşünülmektedir.Article Pay Geri Alım Programlarında Firma Büyüklüğü Etkisi: Borsa İstanbul Üzerine Bir Uygulama(İŞLETME ARAŞTIRMALARI DERGİSİ/JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH-TURK, 2023) Torun , Rana; Karan, Mehmet Baha; 0000-0002-4776-4011; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Torun, RanaAmaç – Çalışmada, Borsa İstanbul’da payları işlem gören şirketlerin 2018-2021 yılları arasında pay geri alım programı başlatılmasına dair Kamu Aydınlatma Platformu’na yapmış oldukları 74 adet duyurunun pay getirilerini etkileyip etkilemediği ve pay piyasasının yarı-güçlü formda etkin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, firmaların aktif büyüklüğü göz önünde bulundurularak pay geri alım programlarına verilen tepkilerin karşılaştırılarak analiz edilmesi de amaçlanmıştır. Yöntem – Çalışmada Etkin Piyasalar Hipotezi temel alınmış ve olay çalışması yöntemi kullanılmıştır. Borsada işlem gören şirketlere pay geri alım izninin verildiği 2011 yılından sonraki dönem olan 2018- 2021 yıllarını kapsayan 4 yılın analize dahil edildiği bu çalışmada, her bir şirket için pay geri alım programı bildiriminin yapıldığı gün (t0) olay günü olarak belirlenmiştir. Olay çalışması kapsamında olay penceresi aralığı (t-20, t+20) olmak üzere 41 işgünü, tahmin penceresi aralığı ise (t-20, t-120) arasındaki 101 iş günüdür. Çalışmada, piyasa modeli tahmin modeli olarak kullanılmış olup piyasa getirisini ölçmek için BİST 100 Endeksinin getirisinden, şirketlerin pay getirileri için ise her bir şirketin pay getirisinden yararlanılmıştır. Bulgular – Elde edilen bulgular, olay penceresi aralığında pozitif anormal getirilerin elde edilebildiğini göstermiştir. Araştırma sonucunda, ele alınan dönem için pay geri alım programı duyurularının Borsa İstanbul Pay Piyasasının etkilediği ve piyasanın yarı-güçlü formda etkin bir piyasa olmadığı gözlemlenmiştir. Ek olarak, küçük firmalar tarafından yapılan duyurular sonucunda elde edilen anormal getirinin %5 ve %10 anlamlılık düzeylerinde anlamlı olduğu bulgulamıştır. Tartışma – Çalışmada, Borsa İstanbul Pay piyasasının Etkin Piyasalar Hipotezi’ne göre yarı güçlü formda etkin bir şekilde faaliyette bulunmadığı belirlenmiştir. Dolasıyla, pay geri alım programlarına ilişkin bilgilerin pay fiyatlarına hızlı bir şekilde yansımadığı ve yatırımcıların bu bilgileri kullanılarak anormal getiri elde etme olasılığına sahip olduğu görülmüştür. Ek olarak, pay geri alım programı duyurularının pay değerine etkisi küçük ve büyük firma ayrımı yapılarak karşılaştırılmıştır.Article PERFORMANCE EVALUATION OF ENERGY COMPANIES WITH A NOVEL INTEGRATED MULTI-CRITERIA DECISION MAKING METHOD(Kafkas Üniversitesi, 2022) Madenoğlu, Fatma Selen; Ünlüsoy, Ömer Faruk; Yılmaz, Çağatay; 0000-0002-5577-4471; 0000-0002-3252-5720; AGÜ, Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Madenoğlu, Fatma Selen; Ünlüsoy, Ömer FarukFinancial statements are an important tool for assessing and analyzing an organization's financial performance. Financial performance analysis allows for an accurate and appropriate appraisal of an organization's performance. The evaluation procedure must be thoroughly stated because financial performance indicators represent a company's competitiveness. This study provides a novel integrated multi-criteria decision-making method for analyzing an organization's financial performance. The applicability of the proposed method is assessed employing financial ratios that are integrated to generate a financial performance score for eight well-known Turkish energy companies. The criteria are weighted using the entropy method in the proposed method. The multiattributive border approximation area comparison (MABAC) method is used to rank the companies. As the weights of the criteria have an impact on the ranking outcomes, a sensitivity analysis of the weights is performed. We also exhibit a comparison analysis of energy company rankings to validate the proposed approach's results using four MCDM methods: ELECTRE, MAUT, TOPSIS, and WASPAS. In addition, an alternative weighting method is also used to evaluate the results. The results show that the proposed method is an effective MCDM for coping with evaluation problems