KORUMA-YENİLEME ODAKLI BİR YAKLAŞIM ÇERÇEVESİNDE KAYSERİ “GERMİR” YERLEŞİMİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mehmet Dursun Erdem

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Kültürel Mimari miras kavramı Uluslararası Anıtlar ve Sitler_x000D_ Konseyi tarafından kentsel koruma literatürüne son zamanlarda girmiş_x000D_ bir kavramdır. Sürdürülebilirlik ilkesi gereği kültür varlıkları ile sit_x000D_ alanlarının korunmasını ve gelecek nesillere eksiksiz bir biçimde_x000D_ aktarılmasını içermektedir. Özellikle, kentsel koruma yolu ile koruma_x000D_ kültürü ve bilincinin toplumlara kazandırılması amaçlanmaktadır._x000D_ Mimari mirasın korunması kentsel belleğin sürdürülmesi açısından da_x000D_ önem göstermektedir. Avrupa’da korumaya ilişkin mevzuat çok eski_x000D_ olmasına rağmen, ülkemizde oldukça yenidir. Özellikle, Koruma altına_x000D_ alınan bölgelerde, koruma ilkeleri ile ölçütlerine uygun uygulamalar_x000D_ yapılmaktadır. Buna dair olarak da başta 1964 yılında kabul edilen_x000D_ Venedik tüzüğü olmak üzere çok sayıda uluslararası anlaşmanın_x000D_ hükümleri geçerlidir. Bu hükümler iç hukuk sistemini de_x000D_ etkilemektedir._x000D_ Cumhuriyet dönemi ile birlikte, korumacılık farklı bir alana_x000D_ taşınmaya başlamıştır. Müzeciliğin Osman Hamdi bey tarafından_x000D_ Osmanlı döneminde başlatılmasının ardından, kentsel ölçekte hangi_x000D_ tarihi döneme ait olup olmaksızın tüm tarihi ve kültür varlıklarını_x000D_ korumayı esas alan bir yaklaşım önemli hale gelmiştir. Bunda,1951_x000D_ yılında Gayrimenkul Eski Eserler Anıtlar Kurulunun kurulması da_x000D_ temel etkenlerden biri olmuştur. Ancak, 1980 yılından sonra bu_x000D_ yapılanma ortadan kaldırılarak yerine yeni bir örgütlenmeye geçiş_x000D_ yapılmıştır. Koruma Amaçlı İmar Planlama çalışmaları ise ülkemizde_x000D_ 2863 ve 3386 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma yasalarında_x000D_ belirtilen hükümler uyarınca Kültür ve Turizm Bakanlığı, eski adı ile_x000D_ İller Bankası şimdiki adı ile İl Bank, Valilikler ve Belediyelerce_x000D_ gerçekleştirilmektedir. Çoğunlukla bakanlık ve iller bankasınca yapılan_x000D_ veya yaptırılan koruma amaçlı imar planları analiz, sentez çalışmaları_x000D_ ile planların çeşitli ölçeklerde elde edilmesi ve uygulanması aşamalarını_x000D_ kapsamaktadır. 2863 sayılı yasa uyarınca tespit, tescil ve belgeleme_x000D_ çalışmaları bakanlık ve koruma kurullarınca yapılmaktadır. Planların_x000D_ fonksiyonel değişiklikler yolu ile yoğunluklar değişmeden_x000D_ yapılabilmesinin araçları üzerinde durmak gerekir. Genellikle, plan yapımı öncesinde sit alanlarındaki yapılar üzerinde imar hakları_x000D_ kısıtlanmaktadır. Diğer taraftan, istenilen hedefler bir türlü_x000D_ sağlanamamakta, planların performansları ise düşük olmaktadır. Bu da_x000D_ kamu kaynaklarının boşa gitmesine ve atıl kalmasına neden_x000D_ olmaktadır. Üstelik pek çok belediye, planların uygulanması konusunda_x000D_ pasif kalmaktadır. Örneğin, bu duruma bölgede yaşayan halkın tescile_x000D_ ve sit kavramına tepkili olmaları da eklenebilir. Türkiye’deki en önemli_x000D_ sorun ise planlardan çok planların hangi araçlarla, finansman ve_x000D_ örgütlenme modelleri ile uygulanacağı üzerinedir. Projelendirme,_x000D_ Programlama, Politika oluşturma ve Parasal kaynak bulmak da ayrıca_x000D_ uygulamayı başarılı kılan diğer etmenlerdir. Bu holistik yaklaşım içinde_x000D_ koruma altına alınan bu gibi bölgeleri pasif koruma yerine aktif bir_x000D_ koruma içinde ele alarak korumak esas olmak durumundadır._x000D_ Artık, tek yapı ölçeğindeki koruma anlayışından tüm kentin ve_x000D_ bölgenin tarihi ve kültürel varlıklarının korunmasına dayalı olarak_x000D_ koruma amaçlı imar planlarının yapılması zorunlu kılınmıştır. Yerel_x000D_ yönetimler ya da yerel yönetimlerin yetki vermek sureti ile Kültür_x000D_ bakanlığınca koruma amaçlı imar planı yapılmaktadır. Ülkemizde çok_x000D_ sayıda kentsel, tarihi, arkeolojik ve doğal sit alanı mevcuttur. Sit_x000D_ alanları içerisinde ise mevcut yapı stokunun; geleneksel sivil mimarlık_x000D_ yapıları ile anıtsal yapıların (cami, kervansaray, hamam, medrese,_x000D_ kümbet gibi) bir bütün halinde korunmaya çalışılmaktadır. Özellikle,_x000D_ Uluslararası örgütlerce Avrupa Birliği, UNESCO, gibi kamusal fonlar ve_x000D_ teknik yardımlar yolu ile destekleri bulunmaktadır. Ülkemizdeki pek_x000D_ çok yerleşim dünya kültürel mimari miras listesine alınmıştır. Bunlar_x000D_ arasında, Safranbolu, Divriği Ulu Camii ve Darüşifası, Hattuşaş,_x000D_ İstanbul tarihi yarımada, Eminönü, Nemrut dağı, Xanthos-Letoon,_x000D_ Truva antik kenti, Edirne Selimiye cami ve külliyesi, Çatalhöyük_x000D_ neolitik şehri, Bergama çok katmanlı kültürel peyzaj alanı, Bursa and_x000D_ Cumalıkızık, Göreme Ulusal parkı ve Kapadokya, Pamukkale-Hierapolis_x000D_ dir._x000D_ Bu çalışmada, Kayseri Germir Koruma Amaçlı İmar planı_x000D_ örneklenerek ele alınmaktadır. Germir yerleşimi Kayseri Metropoliten_x000D_ bölgesi içinde yer alan ve kentin doğusunda konumlanmış olan bir_x000D_ mahalledir. Germir tarih boyunca belirli ürünlerde uzmanlaşmış ve_x000D_ ticaretin yapıldığı bir yerleşim merkezi olmuştur. Bu özelliğini_x000D_ günümüzde yitirmiştir. Eskiden boyacılıkta kullanılan cehri bitkisinin_x000D_ teknolojideki gelişmelerden dolayı günümüzde kullanılmamaktadır._x000D_ Aynı zamanda, Germir’de çok sayıda Müslüman ve gayri Müslüman_x000D_ azınlık yaşamıştır._x000D_ Germir kültür ve doğa turizminin gerçekleştirilmesine dönük_x000D_ potansiyellere sahiptir. Kayseri, Kapadokya ve Erciyes dağının_x000D_ yakınında bulunan bir merkez olarak turizmde istenilen düzeye_x000D_ ulaşamamıştır. Ne var ki, gerek ulusal gerekse uluslararası boyutta_x000D_ bölgeye daha fazla turist gelebilmesi için Germir ve benzeri_x000D_ yerleşimlerin, Gesi, Ağırnas gibi arasında bir kültür turizm ağı_x000D_ kurulmalıdır. Bu ağ içinde yer alan yerleşimler metropollerdeki yaşamın_x000D_ stresinden uzak kalmak isteyenler için oldukça uygun bir yaşama_x000D_ bölgesi oluşturabilir. Bu bakımdan, Germirin ekolojik tarihi ve kültürel_x000D_ yapısını koruyan bir mimari yaklaşım ile eko-turizm odaklı bir_x000D_ ekonomik ve sosyal kalkınma programı kolaylıkla uygulanabilecektir._x000D_ Turizmin diğer alt sektörleri de geliştirdiği bir yapının kurulması yerleşimin göç vermesini önleyecektir. Germir’de yer alan başta kilise_x000D_ olmak üzere tüm dini anıtsal yapıların korunması ve özgün hali içinde_x000D_ kullanılması gerekmektedir. Gerek kamu tarafından gerekse özek sektör_x000D_ tarafından plan ile belirlenen yapıların işlevsel değişiklikleri_x000D_ yapılmalıdır. Bu bağlamda, restorasyon çalışmalarına başlanılması,_x000D_ ağırlıklı olarak taş malzemeden yapılmış olması nedeni ile de konutların_x000D_ özgün malzemeye uygun restore edilmesi şarttır. Bu yapıların yer aldığı_x000D_ korunacak sokakların canlı bir sokak kimliği kazanabilmesi açısından_x000D_ da açık mekanlarla-meydan birlikte değerlendirilmesi gerekmektedir._x000D_ Bu çalışma, Kayseri Metropoliten alanı sınırları içinde yer alan_x000D_ Germir 1.Derece Doğal ve Kentsel Sit alanı yerleşimine özgü koruma_x000D_ sorunlarını ortaya çıkartmak ve bu sorunların çözümüne yönelik bir_x000D_ koruma perspektifi gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede,_x000D_ Kayseri Germir yerleşimine yönelik, makalenin hazırlanması sırasında_x000D_ İller Bankası’nca ihale edilen Koruma Amaçlı İmar Planı araştırma_x000D_ raporundan yararlanılmıştır. Halen, söz konusu çalışmanın planlama_x000D_ aşaması sürmektedir. Ayrıca, Literatürde de Germir’e ilişkin çok sınırlı_x000D_ sayıda kaynak olduğu belirlenmiştir. Bu derleme çalışması göstermiştir_x000D_ ki, koruma amaçlı imar planlarının uzun sürelere yayılmasından ötürü_x000D_ koruma konuları ve politikaları için bu durum bir dezavantajdır. Bunun_x000D_ yanı sıra, alanda yapılan görsel tespitlerden (fotoğrafla tespit ve_x000D_ belgeleme) hane halkı kullanıcıları ile yapılan görüşmeler sonucunda_x000D_ elde edilen notlardan önemli ölçüde yararlanılmıştır.
Cultural and Architectural heritage as an concept has taken_x000D_ placed in conservation literature recently by ICOMOS.”I nternational_x000D_ Council on Monuments and Sites.” This concept also consists of_x000D_ cultural assets conservation within the site areas and passed through_x000D_ future generations in terms of sustainability principle. Especially,_x000D_ Conservation culture and awarness should be gained to societies by_x000D_ using urban conservation. Conservation of architectural heritage has_x000D_ indicated that urban memory can enable to sustainable. Conservation_x000D_ legislation is older in Europe than in Turkey. In conservation site areas,_x000D_ the implementations have been made suitable to conservation principles_x000D_ and criterias by municipalities. For example, approved by states 1964_x000D_ dated Venice act and the other many international conventions are still_x000D_ valid for all states. As We known that The international laws,_x000D_ conventions, aggrements, have effect upon inlaw system of states in law_x000D_ norms hierarchy._x000D_ Together with Republician period of Turkey, Conservation issues_x000D_ has begun to transfered to a different scope. After museum studies were_x000D_ commenced by Osman Hamdi bey in Ottoman Empire period, A conservation approach has taken as basis on all historical, cultural_x000D_ assets and sites in urban scale. This development was one of the_x000D_ effecting on mainly factor that historical assets and monuments council_x000D_ founded in 1951. However, this organizational structure was abolished_x000D_ in 1980’s by the military government. Then, It was newly established on_x000D_ different councils locally in Turkey. Conservation aimed development_x000D_ plans works have been made and realised in terms of 2863 and 3386_x000D_ numbered laws by Cultural and Tourism Ministry, İller Bankası,_x000D_ Municipalities and governorates. Those plans have an procedure Which_x000D_ consists of three steps are analysis, synthesis and planning decisions_x000D_ and implementation. According to the law number 2863, determination,_x000D_ inscription and documentation process has been taken decisions and_x000D_ monitored by Ministry’s regional councils. So generally, before making_x000D_ conservation aimed plan as called as provisional period construct_x000D_ conditions are determined by regional councils. Development rights on_x000D_ registered historical buildings in site areas are restricted on. From this_x000D_ point of, We must focused on implementation tools Which ensuring_x000D_ functional changes on urban land use but not changing densities. On_x000D_ the other hand, projected aims are not succeded in and performance of_x000D_ plans is decay. This fact resulted in public funding remain inactive._x000D_ Furthermore, many municipalities have unwillingliness behave on_x000D_ implementaion of conservation aimed plans. We are adding on this fact_x000D_ reason. For instance, The local people has shown reaction to inscription_x000D_ on buildings and site concept, We believe that the most important_x000D_ problem is planning rather than planning applications with financial_x000D_ and organizational model. There must be planning, project, policy,_x000D_ programme and monetary sources for conservation aimed plans. Within_x000D_ the holistic approach, active conservation should be put into practice_x000D_ instead of passive conservation._x000D_ It has become obligatory from one monument or building scale_x000D_ conservation to urban texture scale conservation by making_x000D_ conservation aimed plans. Local governments as municipalities and_x000D_ Ministy of Culture by Municipality councils giving attributes get_x000D_ planning works done. There are many registered urban, historical,_x000D_ archeolojical and natural site areas in Turkey. Traditional civic_x000D_ architectural buildings with monumental buildings such as mosque,_x000D_ caravanserai, public bath, madrasa, tomb have been tried to conserved_x000D_ comprehensively. Particularly, İnternational conservation organizations_x000D_ such as European Union, Unesco has been encouraging to states_x000D_ through public fundings and technical supports. So Many conservation_x000D_ regions are sites and historical buildings once have taken to world_x000D_ heritage list. For instance, Safranbolu, Divriği Ulu Camii ve Darüşifası,_x000D_ Hattuşaş, İstanbul historical peninsula, Eminönü region, Nemrut dağı,_x000D_ Xanthos-Letoon, Truva ancient city, Edirne Selimiye mosque and social_x000D_ complex, Çatalhöyük neolithic city, Bergama multi layer cultural_x000D_ landscape site, Bursa and Cumalıkızık, Göreme National park and_x000D_ Cappadocia, Pamukkale-Hierapolis._x000D_ In this study, as an case of Kayseri Germir conservation aimed_x000D_ plans tackled. Germir settlement was an old village now being in a_x000D_ quarter of Kayseri Metropolitan area. It is located on city’s east_x000D_ direction. Along the history, Germir has specialized on specific products_x000D_ and made trade intensively. However, Germir lost trade characteristics. Cehri was a kind of plant which used as raw material in painting sector_x000D_ in the past. Now, It has not used by painting sector due to technological_x000D_ developments. Muslims and non muslim minorities had lived on Germir_x000D_ in the beginning of 20th century. Generally, While Turks deal with_x000D_ agriculture and husbandary, minority groups such as Ermenians,_x000D_ Rums deal with trade, construction works._x000D_ Germir has potential on cultural and natural tourism, ecotourism_x000D_ or sustainable tourism. In macro level of planning, Kayseri and Germir_x000D_ as an center has not achieved on intended objective. However, A_x000D_ cultural tourism road network should be planned and established in_x000D_ Germir-Gesi and Ağırnas settlements. As the people wants to escape_x000D_ from metropolitan cities and it’s leading living stress, settlements on_x000D_ this route or network may be rather a adaptive living region. In this_x000D_ respect, Germir’s ecolojical, historical and cultural structure on_x000D_ conserving should be a integrated architectural approach. So that eco_x000D_ tourism aimed locally economical and social development program will_x000D_ be implemented easily. Tourism develops the other service sectors so_x000D_ Germir will not lost population. Germir have religious monumental_x000D_ buildings which has renovated and restorated in originally form. Both of_x000D_ public sector and private sector should be restoration facilities in_x000D_ strategic interventions such as reused and functional changes. In this_x000D_ context, It is necessary to begin the restoration works because of stone_x000D_ materials used. In addition, those buildings on street as conservation_x000D_ and rehabilitation street implications with square and open spaces_x000D_ must be proceed._x000D_ This work aimed that develop a conservation perspective and_x000D_ approach for problems and solutions to them for Germir 1. Natural and_x000D_ Urban site areas in Metropolitan city boundary of Kayseri. In this_x000D_ framework, during the preparation of article, We used from_x000D_ conservation aimed plan technical report of İller Bankası. Planning_x000D_ procedures still continue on. We distinguished that Germir’s literatüre_x000D_ has very limited. On this review work, it is shown that conservation_x000D_ aimed development plans have long time period. This condition is an_x000D_ seriously handicap for conservation issues and politics. On the other_x000D_ hand, It has been commonly used visual determination by taking_x000D_ photographes and interview with households.

Description

Keywords

Koruma Amaçlı İmar planları, Kayseri, Germir, Kültür ve doğa turizmi, Conservation aimed development plans, Culture and Nature tourism

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

10

Issue

6

Start Page

267

End Page

286
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo