Asfalt Karışımlarında Atık Plastiklerin Kullanımı

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022, 2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Within the scope of this study, the use of waste plastics in asphalt mixtures for surface layer of pavements was evaluated considering the specification limits in the Highways Technical Specifications of Turkiye General Directorate of Higways. Waste plastic data collected in Talas region has been used, a circular economy model has been created and its contributions have been evaluated. Polyethylene type of waste plastics as high and low density were used to replace bitumen in hot asphalt mixtures with 7.5 to 12.5% by weight of bitumen. The optimum binder content currently used by the Talas municipality was kept constant as (5%). In the context of Highways Technical Specifications, Marshall stability and flow values of the mixtures with and without waste plastics were determined and 10% replacement level were selected to use for further testing due its maximum stability and proper flow value (2-4 mm). Air voids, voids filled with bitumen, voids in mineral aggregates parameters on asphalt mixtures as well as softening point and flash point of bituminous binders were also determined. In addition, environmental impacts of asphalt mixtures with and without waste plastic replacement were examined via life cycle assessment methodology in the scope of cradle-to-gate.10% replacement of bitumen with waste plastics increased stability, air voids, voids in mineral aggregates and decreased flow and void filled with bitumen of asphalt mixtures as compared with the control. Softening point and flash point of bitumen increased with waste plastic replacement. Considering the environmental impact of with and without waste plastic replacement asphalt mixtures, abiotic depletion, ozone layer depletion, terrestrial ecotoxicity, and eutrophication values increased. Abiotic depletion (fossil fuels), global warming, freshwater aquatic, marine aquatic ecotoxicity, photochemical oxidation, acidification, and human toxicity values decreased. The cost of waste plastic replacement asphalt mixtures can reduce the costs of production, and laying costs. Keywords: asphalt, life cycle assessment, stability, waste plastic, circular economy
Bu çalışma kapsamında, Türkiye Karayolları Genel Müdürlüğü Karayolları Teknik Şartnamesi'nde yer alan spesifikasyon limitleri dikkate alınarak atık plastiklerin asfalt karışımlarında aşınma tabakası içerisinde kullanımı değerlendirilmiştir.Talas bölgesinde toplanan atık plastik verileri kullanılmış olup, döngüsel ekonomi modeli oluşturulmuş ve katkıları değerlendirilmiştir. Bitüm ağırlığının %7,5 ve %12,5 oranları arasında plastik ikamesi ile bitümün yerine yüksek ve düşük yoğunluklu polietilen türü atık plastikler kullanılmıştır. Halihazırda Talas belediyesi tarafından kullanılan optimum bağlayıcı içeriği (%5) olarak sabit tutulmuştur.Teknik şartname kapsamında atık plastik içeren ve içermeyen karışımların Marshall stabilitesi ve akma değerleri belirlenmiştir. Maksimum stabilite ve uygun akış değeri (2-4 mm) nedeniyle testler için %10 ikame seviyesi seçilmiştir. Asfalt karışımlarda stabilite, akma, hava boşlukları, bitümle dolu boşluklar, mineral agregalar arası boşluklar gibi parametrelerinin yanı sıra bitümlü bağlayıcıların yumuşama ve parlama noktaları da incelenmiştir. Beşikten-kapıya yaşam döngü değerlendirmesi ile atık plastik ikameli ve plastiksiz asfalt karışımlarının çevresel etkileri karşılaştırılmıştır. Bitümün atık plastiklerle %10 oranında değiştirilmesi, kontrol numunesi ile karşılaştırıldığında, plastik ikameli asfaltların stabilitesini, hava boşluklarını, mineral agregalar arasındaki boşlukları arttırmış, akma ve bitümle dolu boşlukları azaltmıştır. Atık plastik ikamesi ile bitümün yumuşama ve parlama noktası artmıştır. İkameli ve plastiksiz asfalt karışımlarının çevresel etkileri karşılaştırıldığında, abiyotik tükenme, ozon tabakası incelmesi, karasal ekotoksisite ve ötrofikasyon değerleri artmıştır. Abiyotik tükenme(fosil yakıtlar), küresel ısınma, tatlı su-sucul, deniz-sucul ekotoksisite, fotokimyasal oksidasyon, asitlenme ve insan toksisite değerleri azalmıştır. Atık plastik ikamesi ile asfalt karışımlarının üretim ve serim maliyetleri azaltılabilir. Anahtar Kelimeler: asfalt, yaşam döngü değerlendirmesi, stabilite, atık plastik, döngüsel ekonomi

Description

Keywords

İnşaat Mühendisliği, Döngüsel Ekonomi, Kararlılık, Civil Engineering, Plastik Atıklar, Circular Economy, Rolled Asfalt, Stability, Termoplastik, Plastic Wastes, Yaşam Döngüsü, Rolled Asphalt, Thermoplastic, Life Cycle

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

86
Page Views

427

checked on Dec 05, 2025

Downloads

164

checked on Dec 05, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo