Türk İnşaat Sektörünün Yenilikçi Cephe Kaplama Malzemelerine Yaklaşımı Üzerine Bir Değerlendirme

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023, 2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Innovation is generally indicated as the adoption of an idea or behavior which is new to an organization to help to change the current state for the better. In the competitive business environment of a globalized economy, the significance of innovation is rising day by day. The desire to enhance their products and services and reduce costs made construction innovation a challenge among construction companies. The implementation of innovation in building materials and technologies involves the opportunity of creating innovative conditions for architectural design and affects contemporary architectural practices. Within these advancements in building materials and technologies, the expectations from facade design and systems are also influenced inevitably. In this thesis, it is aimed to understand the place of the concept of innovation in the construction industry and the perception of the construction companies in the process of introducing new materials or products to the Turkish construction industry. In accordance with this aim, in this research, facade cladding materials are chosen due to the availability of different systems, materials, and application methods, and the companies that produce facade cladding products are focused. On the basis of this approach, a case study with a product investigation and a survey is conducted, then evaluated and discussed at the end of the study.
Yenilik (inovasyon) genellikle, mevcut durumu iyileştirmek için bir kuruluşun yeni bir fikir veya davranışı benimsemesi olarak belirtilir. Küreselleşen ekonominin rekabetçi ortamında yeniliğin önemi her geçen gün artmaktadır. Ürün ve hizmetlerini geliştirme ve maliyetleri düşürme arzusu ile birlikte, inşaat sektöründeki yenileşme de inşaat şirketleri arasında bir meydan okuma haline gelmiştir. İnşaat malzemeleri ve teknolojilerindeki yenilikler, mimaride yenilikçi bir tasarım anlayışını beraberinde getirmekte ve günümüz mimarisinde de etkilerini göstermektedir. Yapı malzemeleri ve teknolojilerindeki bu gelişmelerle birlikte cephe tasarımı ve sistemlerinden beklentiler de kaçınılmaz olarak etkilenmektedir. Bu tez çalışmasında yenilik kavramının Türk inşaat sektöründeki yerinin ve inşaat firmalarının yenilikçi bir malzeme veya ürün tanıtım sürecindeki algılarının anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bu çalışmada farklı sistem, malzeme ve uygulama yöntemlerinin incelenebilme olanağı nedeniyle cephe kaplama malzemeleri seçilmiştir ve cephe kaplaması üreten firmalara odaklanılmıştır. Bu yaklaşımdan hareketle ürün araştırması ve anketten oluşan bir vaka çalışması yürütülmüş, çalışmanın sonunda elde edilen veriler analiz edilip değerlendirilmiş ve sonuçlar tartışılmıştır.

Description

Keywords

Architecture, Building Facade, Product Innovation, Mimarlık, Bina Cephesi, Ürün İnovasyonu

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

135
Page Views

339

checked on Dec 05, 2025

Downloads

121

checked on Dec 05, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo