Çok Amaçlı Müzik Sınıflarının Akustik Performanslarının Deneysel ve Hesaplamalı Yöntemlerle Değerlendirilmesi
Loading...
Date
2020, 2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Okullardaki eğitimin verimli bir şekilde yapılması sınıflardaki iletişimin kalitesi ile doğrudan ilgilidir. Sınıfların akustik performansları, okullardaki eğitimin kalitesinin tespit edilmesinde kritik rol oynayan faktörlerden biridir. Eğitim mekanlarında iletişimin önemi göz önüne alındığında, müzik eğitimi, temelde duyma işlevine bağlı oluşundan dolayı eğitim yöntemleri arasında işitsel özellikleriyle öne çıkmaktadır. Müzik eğitim sınıfı olarak hizmet vermek üzere belirlenmiş mekanların akustik özellikleri ve performansları, müzik eğitiminin işlevlerine özgü olmalıdır. Müzik sınıflarının, ders anlatımı ve müzik enstrüman provaları için çok amaçlı bir mekân olarak kullanılması okullarda sıklıkla uygulanan bir kullanım şeklidir. Diğer yandan, öğretim faaliyetleri ve müzik pratiklerinin hacim akustiği açısından gerektirdiği koşullar birbirinden farklıdır. Bu nedenle, çok amaçlı müzik sınıflarında işleve uygun akustik koşulların sağlanması, müzik eğitiminin verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için gerekli şartlardan birisidir. Bu çalışma, farklı okullarda yer alan üç adet çok amaçlı müzik sınıfının akustik performansını hesaplamalı yöntemlerle analiz etmektedir. Sınıfların bulunduğu okullar Kayseri'deki bir eğitim kurumunun kampüsünde yer almaktadır. Deneysel ve hesaplamalı çalışmaların öncesinde, sınıfların boyutları ve mekânsal kurguları, yapı elemanlarının ve materyallerin özellikleri ve nitelikleri detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Çalışmanın deneysel aşamasında, sınıflarda arka plan gürültüsü ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Ölçüm sonuçları NC (gürültü kriteri) eğrileri ile karşılaştırılarak sınıfların arka plan gürültü seviyeleri değerlendirilmiştir. Çok amaçlı müzik sınıflarının akustik performansları ile ilgili belirli akustik parametreleri elde etmek için odalarda dürtü cevabı ölçümleri yapılmıştır. Hesaplamalı çalışmalarda, mekanların üç boyutlu modelleri bilgisayar ortamında oluşturulmuş ve bu modeller Odeon hacim akustiği yazılımı ile simüle edilmiştir. Gerçekleştirilen akustik simülasyonların uygunluğu, hacim akustiği parametrelerinin ölçümlerinden elde edilen sonuçlar ile simülasyon sonuçları kıyaslanarak denetlenmiştir ve simülasyon modelleri kalibre edilmiştir. Çalışmalardan elde edilen sonuçlar eğitim kurumları için tanımlanmış olan yönetmeliklerde ve literatürde açıklanan uygun parametre değerleri ile karşılaştırılarak çok amaçlı müzik sınıflarının akustik performansları değerlendirilmiştir. Çok amaçlı müzik sınıflardaki akustik problemlerin değerlendirilmesi için bir teşhis prosedürü geliştirilmiştir. Akustik problemlerin kaynakları sınıflarda bölgesel olarak tespit edilmiştir. Değerlendirme çalışmalarından elde edilen veriler ışığında, sınıfların akustik performanslarının iyileştirilmesi için çözüm önerileri tartışılmıştır.
The efficiency of education in schools is directly related to the quality of communication in classrooms. One of the crucial factors that determines the educational quality in schools is the acoustical performance of the classrooms. Considering the significance of communication in educational spaces, music education is one of the most auditory-related field of education due to its dependence on the ability to hear. The acoustic properties and performance of spaces designated to serve as music classrooms should be specific to the functions of music education. Using the music classroom as a multifunctional space for the teaching of music theory and practicing musical instruments is an application that is frequently practiced in schools. However, the requirements for lectures and practice differ in terms of room acoustics. Therefore, providing function-specific acoustic performance characteristics in multipurpose music classrooms is important for the quality of education. This study investigates the acoustical performance of three multipurpose music classrooms of different schools by experimental and computational methods. The schools are located on the campus of an educational institute in Kayseri. Prior to the experimental and computational studies, the dimensions and spatial organization of classrooms and the properties of building elements and materials are defined in detail. At the experimental stage of the study, measurements are performed to evaluate the background noise levels of the classrooms by comparing the results with NC (noise criterion) curves. Impulse response measurements are conducted in the rooms in order to derive certain acoustic parameters related to the acoustical performance of multipurpose music classrooms. In the computational studies, three-dimensional models of the classrooms are generated and these models are simulated through Odeon room acoustics software. The compatibility of the acoustical simulations is inspected by comparing the simulation results with the measurement results of room acoustic parameters and the simulation models are calibrated. The data obtained from the studies are analyzed and the acoustical performance of the classrooms are evaluated by comparing the results with reference parameter values for educational institutions defined in the regulations and literature. In order to assess the acoustical problems in multipurpose music classrooms, an identification procedure is developed. The root causes of the acoustical problems are locally diagnosed in the classrooms. According to the findings acquired from the identification studies, solution proposals are discussed to improve the acoustical performances of the classrooms.
The efficiency of education in schools is directly related to the quality of communication in classrooms. One of the crucial factors that determines the educational quality in schools is the acoustical performance of the classrooms. Considering the significance of communication in educational spaces, music education is one of the most auditory-related field of education due to its dependence on the ability to hear. The acoustic properties and performance of spaces designated to serve as music classrooms should be specific to the functions of music education. Using the music classroom as a multifunctional space for the teaching of music theory and practicing musical instruments is an application that is frequently practiced in schools. However, the requirements for lectures and practice differ in terms of room acoustics. Therefore, providing function-specific acoustic performance characteristics in multipurpose music classrooms is important for the quality of education. This study investigates the acoustical performance of three multipurpose music classrooms of different schools by experimental and computational methods. The schools are located on the campus of an educational institute in Kayseri. Prior to the experimental and computational studies, the dimensions and spatial organization of classrooms and the properties of building elements and materials are defined in detail. At the experimental stage of the study, measurements are performed to evaluate the background noise levels of the classrooms by comparing the results with NC (noise criterion) curves. Impulse response measurements are conducted in the rooms in order to derive certain acoustic parameters related to the acoustical performance of multipurpose music classrooms. In the computational studies, three-dimensional models of the classrooms are generated and these models are simulated through Odeon room acoustics software. The compatibility of the acoustical simulations is inspected by comparing the simulation results with the measurement results of room acoustic parameters and the simulation models are calibrated. The data obtained from the studies are analyzed and the acoustical performance of the classrooms are evaluated by comparing the results with reference parameter values for educational institutions defined in the regulations and literature. In order to assess the acoustical problems in multipurpose music classrooms, an identification procedure is developed. The root causes of the acoustical problems are locally diagnosed in the classrooms. According to the findings acquired from the identification studies, solution proposals are discussed to improve the acoustical performances of the classrooms.
Description
Keywords
Mimarlık, Bilgisayar Destekli Benzetim, Bina Akustiği, Architecture, Geometrik Oda Akustiği, Computer Aided Simulation, Konuşma Akustiği, Building Acoustics, Mimari Akustik, Geometrical Room Acoustics, Speech Acoustics, Architectural Acoustic
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
180