Geliştirilmiş RFM Modeli ile Müşteri Segmentasyonu: Bir Halı ve Kilim Üretici Firmasında Uygulama

dc.contributor.advisor Yılmaz, Cengiz
dc.contributor.author İmdad, Yağmur Gizem
dc.contributor.author İmdad, Yağmur Gizem
dc.contributor.other 01. Abdullah Gül University
dc.contributor.other 10. Rektörlük
dc.date.accessioned 2023-05-25T14:00:52Z
dc.date.available 2023-05-25T14:00:52Z
dc.date.issued 2022 en_US
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022-08-23
dc.description.abstract Data science has gained enormous importance by contributing to the in-depth understanding and interpretation of information. Especially companies consult on data analysis to make strategic decisions in the competitive market. Much more important than the decisions taken is a determination of the customer or customer groups to which these decisions will be adapted. For that reason, customer segmentation by identifying similarities and differences between customers becomes crucial. In recent times, the RFM model is preferred mostly for customer segmentation. The RFM model is based on the customer's last purchase date, how often they purchase, and how much money contributes to the company. It is an easy model to understand and interpret results in a clear way. Many researchers prefer to apply the RFM method by adding extra variables to the analysis. Thus, customers are evaluated from a broader perspective. This study aims to present a developed RFM model by adding extra variables which are Loyalty, Dependence, and Expectation which are determined by a broad literature review and as a result of a survey relating to 106 dealers. There are some studies that create a segmentation model by using loyalty and the RFM model. However, this study developed a new model by including the dependence and expectation variables, which are not been used previously with the RFM model, besides loyalty. In the study, dealers are analyzed by the K-means clustering method and the optimum number of clusters is indicated as six. Each cluster has its specific customer behavior and this study guides the company to constitute marketing strategies regarding customers' specifications. en_US
dc.description.abstract Veri bilimi, bilginin derinlemesine anlaşılmasına ve yorumlanmasına katkıda bulunarak büyük önem kazanmıştır. Özellikle şirketler, rekabetçi pazarda stratejik kararlar almak için veri analizine başvurmaktadır. Alınan kararlardan çok daha önemli olan, bu kararların hangi müşteri ya da müşteri gruplarına uyarlanacağının belirlenmesidir. Bu nedenle müşteriler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları belirleyerek müşteri segmentasyonu yapmak çok önemli hale geliyor. Son zamanlarda müşteri segmentasyonu için RFM modeli çoğunlukla tercih edilmektedir. RFM modeli, müşterinin son satın alma tarihine, ne sıklıkla satın aldığına ve şirkete ne kadar para kazandırdığına dayanmaktadır. Sonuçları net bir şekilde anlamak ve yorumlamak için kolay bir modeldir. Birçok araştırmacı analize ekstra değişkenler ekleyerek RFM yöntemini uygulamayı tercih etmektedir. Böylece müşteriler daha geniş bir perspektiften değerlendirilir. Bu çalışma, geniş bir literatür taraması ve 106 bayiye ait anket sonucunda belirlenen Sadakat, Bağımlılık ve Beklenti değişkenleri eklenerek geliştirilmiş bir RFM modeli sunmayı amaçlamaktadır. Sadakat ve RFM modelini kullanarak segmentasyon modeli oluşturan bazı çalışmalar bulunmaktadır. Ancak bu çalışma, sadakatin yanı sıra RFM modeli ile daha önce kullanılmayan bağımlılık ve beklenti değişkenlerini de dahil ederek yeni bir model geliştirmiştir. Çalışmada, bayiler K-ortalama kümeleme yöntemi ile analiz edilmiş ve optimum küme sayısı altı olarak belirtilmiştir. Her kümenin kendine özgü müşteri davranışı vardır ve bu çalışma şirkete, müşterilerin özelliklerine göre pazarlama stratejileri oluşturma konusunda rehberlik eder.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12573/1600
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiGj62SntMHfuK-XWc7xEpKNyu9kJxTj6gsJf2EiogYG8
dc.language.iso eng en_US
dc.language.iso en
dc.publisher Abdullah Gül Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject K-Means Method en_US
dc.subject Customer Segmentation en_US
dc.subject İşletme
dc.subject RFM Model en_US
dc.subject K-Ortalamalar Yöntemi
dc.subject Müşteri Segmentasyonu
dc.subject RFM Modeli
dc.title Geliştirilmiş RFM Modeli ile Müşteri Segmentasyonu: Bir Halı ve Kilim Üretici Firmasında Uygulama
dc.title Customer Segmentation Using a Developed RFM Model: An Application in a Rug&carpet Manufacturing Company en_US
dc.title.alternative Geliştirilmiş RFM modeli ile müşteri segmentasyonu: bir halı ve kilim üretici firmasında uygulama en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Yılmaz, Cengiz
gdc.description.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Veri Bilimi Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 79
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.identifier.yoktezid 763869
relation.isAuthorOfPublication 3ea3cefa-3051-4b48-bd04-7a163ef91852
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 3ea3cefa-3051-4b48-bd04-7a163ef91852
relation.isOrgUnitOfPublication 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef
relation.isOrgUnitOfPublication 0f8f363c-b921-4647-ad4e-acaf89064c65
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
763869.pdf
Size:
1.04 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yüksek Lisans Tezi

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: