Mimarlık Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/423
Browse
Browsing Mimarlık Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu by Subject "Architectural Acoustic"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Çok Amaçlı Müzik Sınıflarının Akustik Performanslarının Deneysel ve Hesaplamalı Yöntemlerle Değerlendirilmesi(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Aslan, Ahmet; Metin, Buket; Oktav, Akın; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 05.01. Mimarlık; 05. Mimarlık FakültesiOkullardaki eğitimin verimli bir şekilde yapılması sınıflardaki iletişimin kalitesi ile doğrudan ilgilidir. Sınıfların akustik performansları, okullardaki eğitimin kalitesinin tespit edilmesinde kritik rol oynayan faktörlerden biridir. Eğitim mekanlarında iletişimin önemi göz önüne alındığında, müzik eğitimi, temelde duyma işlevine bağlı oluşundan dolayı eğitim yöntemleri arasında işitsel özellikleriyle öne çıkmaktadır. Müzik eğitim sınıfı olarak hizmet vermek üzere belirlenmiş mekanların akustik özellikleri ve performansları, müzik eğitiminin işlevlerine özgü olmalıdır. Müzik sınıflarının, ders anlatımı ve müzik enstrüman provaları için çok amaçlı bir mekân olarak kullanılması okullarda sıklıkla uygulanan bir kullanım şeklidir. Diğer yandan, öğretim faaliyetleri ve müzik pratiklerinin hacim akustiği açısından gerektirdiği koşullar birbirinden farklıdır. Bu nedenle, çok amaçlı müzik sınıflarında işleve uygun akustik koşulların sağlanması, müzik eğitiminin verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için gerekli şartlardan birisidir. Bu çalışma, farklı okullarda yer alan üç adet çok amaçlı müzik sınıfının akustik performansını hesaplamalı yöntemlerle analiz etmektedir. Sınıfların bulunduğu okullar Kayseri'deki bir eğitim kurumunun kampüsünde yer almaktadır. Deneysel ve hesaplamalı çalışmaların öncesinde, sınıfların boyutları ve mekânsal kurguları, yapı elemanlarının ve materyallerin özellikleri ve nitelikleri detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Çalışmanın deneysel aşamasında, sınıflarda arka plan gürültüsü ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Ölçüm sonuçları NC (gürültü kriteri) eğrileri ile karşılaştırılarak sınıfların arka plan gürültü seviyeleri değerlendirilmiştir. Çok amaçlı müzik sınıflarının akustik performansları ile ilgili belirli akustik parametreleri elde etmek için odalarda dürtü cevabı ölçümleri yapılmıştır. Hesaplamalı çalışmalarda, mekanların üç boyutlu modelleri bilgisayar ortamında oluşturulmuş ve bu modeller Odeon hacim akustiği yazılımı ile simüle edilmiştir. Gerçekleştirilen akustik simülasyonların uygunluğu, hacim akustiği parametrelerinin ölçümlerinden elde edilen sonuçlar ile simülasyon sonuçları kıyaslanarak denetlenmiştir ve simülasyon modelleri kalibre edilmiştir. Çalışmalardan elde edilen sonuçlar eğitim kurumları için tanımlanmış olan yönetmeliklerde ve literatürde açıklanan uygun parametre değerleri ile karşılaştırılarak çok amaçlı müzik sınıflarının akustik performansları değerlendirilmiştir. Çok amaçlı müzik sınıflardaki akustik problemlerin değerlendirilmesi için bir teşhis prosedürü geliştirilmiştir. Akustik problemlerin kaynakları sınıflarda bölgesel olarak tespit edilmiştir. Değerlendirme çalışmalarından elde edilen veriler ışığında, sınıfların akustik performanslarının iyileştirilmesi için çözüm önerileri tartışılmıştır.