Mimarlık Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/423
Browse
Browsing Mimarlık Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu by Department "Fen Bilimleri Enstitüsü / Mimarlık Ana Bilim Dalı / Mimarlık Bilim Dalı"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Bilim Kurgu Sineması Distopyalarında Tekinsiz ve Retrofütüristik Mekan(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Özden, Volkan; Özden, Volkan; Yöney, Nilüfer; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02.07. Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği; 02. Mühendislik FakültesiBu çalışma, tekinsiz ve retrofütüristik mekan kavramlarının ev ve kent imgesi üzerindeki etkisine odaklanarak, distopik bilim kurgu sinemasının mimarisine ve kentsel görünümüne ek bir bakış açısı sağlamanın yanı sıra, mimarlığın mekan yoluyla nasıl iletişim kurduğunu ve anlatıya nasıl katkıda bulunduğunu irdeler. Retrofütürizmin, bilim kurgu çalışmaları tarafından sunulan 'gerçekten kaçış' kavramına katkısı ve kurgusal mekandaki rolü genellikle belirsizdir. Ayrıca kurgusal sınıflandırması ve amacı yeterince kuramlaştırılmamıştır. Tez, retrofütürizm için bir sınıflandırma önerir ve amacını açıklar. Ayrıca, yabancılaşmaya, evsizliğe ve tekinsiz mekanlarla ilişkili modern kaygıya dair ek görüş ve referanslar sunar. Literatür taraması yöntemi kullanılarak yapılan araştırma, ütopyadan distopyaya, Modernizm eleştirisinden geleceğin kentinin modern endişesine kadar, mimarlık ve mekanın estetiği ile ilgili olan tekinsiz, yabancılaşma ve evsizlik kavramlarını inceler. Ayrıca, bu kavramların bilim kurgu sinemasında nasıl aktarıldığını tartışır. Tez, anlatı araştırmaları yöntemi kullanılarak, vaka çalışmaları bölümünde seçilen filmlerin mekan okumaları ile devam eder. Filmsel ve mimari mekanların anlatımını gerek gerçek mekanlar gerekse set tasarımları veya bilgisayar destekli imajlar üzerinden olsun, fiziksel ve sosyal yapılarının (mekansal katmanlarının) göstergebilimsel analizleri üzerinden karşılaştırır.Master Thesis Bir Kemer Tipi Yapı için Açılır Kapanır Altıgen Modülün Geliştirilmesi(2025) Yılmaz, Ebru Şahmetlioğlu; Asıliskender, Burak; Lopez, Omar Fabrisiso Avelandeda; 01. Abdullah Gül University; 05.01. Mimarlık; 05. Mimarlık FakültesiAraştırma, mimari tasarımda esneklik ve uyarlanabilirlik sağlayan açılabilir yapıların tarihsel gelişimini ve günümüz mimari anlayışındaki yerini incelemektedir.Araştırma, dönüştürülebilir sistemlerin tarihsel geçmişini ele alarak mimarlık tarihinde 'açılabilir' kavramının evrimini kapsamlı bir şekilde analiz etmekte ve bu sistemlerin farklı perspektiflerden ele alınma biçimlerini incelemektedir.Araştırma, açılabilir yapının bir alt türü olan düz makas yapısına odaklanmaktadır. Düz makas yapının asimetrik altıgen oluşumlar gibi yapısal oluşumlarda nasıl uygulandığı ve bu sistemlerin bir kemer modeline nasıl dönüştüğü konusunda ayrıntılı bir doğrulama süreci yürütülmüştür. Bu bağlamda, düz makas yapı birimlerinden asimetrik altıgen bir modelin oluşumu ve bu modelin bir kemer formuna dönüşüm süreçleri analiz edilmiş, yapısal özellikleri belirlenmiş ve çalışma aralıkları tanımlanmıştır. Araştırmada Niels De Temmerman tarafından önerilen daire paketi metodolojisi kullanıldı ve bu metodolojinin düz makas yapıları üzerindeki etkisi ortaya çıkarıldı. Bulgular, düz makas yapıların tasarımında kullanılan daire paketi metodolojisinin sunduğu esneklik ve uyarlanabilirlik fırsatlarını vurgulamaktadır; ve düz makas yapıların tasarım ve optimizasyon süreçlerine katkıda bulunma potansiyelini göstermektedir. Bu çalışmanın gelecekteki mimari projelerde daha işlevsel ve yenilikçi yollarla açılabilir yapının uygulanması için temel oluşturması beklenmektedir.Doctoral Thesis GG (Genişletilmiş Gerçeklik)'in Mimari Tasarım Eğitimine Etkisi(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Kıdık, Ayşegül; Asiliskender, Burak; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 05.01. Mimarlık; 05. Mimarlık FakültesiThe 'XR (Extended Reality) Impact on Architectural Design Education' dissertation comprehensively examines the integration and impact of Extended Reality (XR) technologies in architectural design experience. As the field of architectural design education struggles with the challenges presented by technological advancements, this research endeavors to explore the potential of XR technologies, which encompass Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), and Mixed Reality (MR), to redefine the design process and enhance the creative capacity of architecture students. In the rapidly evolving landscape of contemporary architecture, architectural design education is paramount in fostering future architects equipped to meet the dynamic demands of the profession. XR technologies have emerged as transformative tools that have the potential to revolutionize how architects engage with their projects, offering immersive and interactive environments for design exploration that have different realities. The methodology employed in this research is varied, combining comprehensive and systematic literature reviews with empirical case studies. This methodological synergy integrates theoretical insights from literature reviews with practical observations from real-world architectural projects, facilitating a comprehensive exploration of XR technologies within the context of architectural design studio education. The literature review encompasses a wide range of topics, including architectural design studio education, the fundamental principles of XR technology, and emerging trends in architectural education. These reviews provide the requisite theoretical framework for comprehending the implications of XR technologies on the design experience. Within the dissertation, systematic literature reviews are conducted on VR, AR, MR, and XR technologies, thereby shedding light on their integration into architectural design studio education. These reviews synthesize existing research findings, identify key trends, and address the challenges and opportunities associated with each technology. A case study approach offers a practical perspective, investigating real-world architectural projects and design studios embracing XR technologies. Through these case studies, the intricacies of XR integration are explored, the transformative effects on design experience are assessed, and exemplary practices in architectural design are showcased. Moreover, the dissertation discusses XR technologies in relation to conventional design education, thereby underscoring their potential to redefine architectural pedagogy. This research explores integrating XR technologies into architectural education to enhance students' creative capacities and redefine the design process. By incorporating XR technologies, architecture students gain the skills and knowledge necessary for sustainable development, fostering innovation, sustainability, and technological proficiency. XR technologies in education provide a quality learning experience that aligns with global sustainability goals, preparing students to contribute effectively to the achievement of Quality Education (Sustainable Development Goal 4). This research contributes to the ongoing discussion on the role of technology in shaping the future of architectural design education and practice. It sheds light on the transformative potential of XR technologies in architectural design education. Architects, educators, and students stand to gain valuable perspectives on harnessing XR technologies to enhance creativity and innovation in the architectural field.Master Thesis Modüler Mimarlık Kavramının Konut Tasarımı Üzerindeki Etki ve Gelişimi(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Shahin, Nader Abou; Aksoyak, Ömer Devrim; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 05.01. Mimarlık; 05. Mimarlık FakültesiModularity, deeply rooted in ancient art, architecture, and the natural world, has a rich historical legacy. This research endeavours to delineate a historical definition of modularity, objectively compile diverse perspectives and discussions, and explore its modern conceptualization. The primary objective is to cultivate a comprehensive understanding of the term 'module' within the context of architectural history. The study explores the various approaches to modularity and prefabrication adopted globally over the last century. The research examines past and present applications in housing projects, conducts a thorough literature review to trace the historical evolution of modular housing, delves into modularity theories in architectural design, and scrutinizes existing case studies. A theoretical framework defines critical concepts of modularity in architectural design and highlights influential architectural theorists and their contributions to modular design. A selection of modular housing projects is then subjected to in-depth case studies, analyzing successful and less successful examples to discern the factors contributing to effective modular design. Through an exhaustive listing and analysis of modular and prefabricated projects, this thesis aims to shed light on the developmental trajectory of the modular approach in terms of construction systems, materials, and dimensions. While revealing notable advancements, the research underscores existing gaps, particularly in customization for future adoption in housing architecture. Against the backdrop of a global housing crisis, modular architecture emerges as a promising solution aligned with the UN's Sustainable Development Goal 11.1—ensuring safe, decent, and affordable housing for all by 2030. This research serves as a foundational exploration into the modular concept in architectural housing, providing insights into its historical evolution and potential future applications.Master Thesis Müze Mekanı için Yeni Biçim Arayışı: 1960-1980 Döneminde Türkiye Arkeoloji ve Müze Mimarlığı Politikası(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022) Aslan, Hilal Kılıç; Tozoğlu, Ahmet Erdem; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül UniversityThis study historically examines the formation and development of museums in Turkey, which are powerful cultural tools of modernity. Within the scope of the thesis, I scrutinize the evolution of museum architecture in Turkey under the influence of political ideologies and archaeological policies from the beginning of the twentieth century until 1980. As will be seen in the following sections, the political, cultural, economic, and social transformations experienced in this period were influential to the formation of museums in Turkey. The concept of museums began to change in Europe from the Enlightenment period onward and, became a central element for nation-states to create a modern and civilized identity in the nineteenth century. Likewise, the preliminary scientific archaeological studies in the late Ottoman period culminated in the Imperial Museum. After the proclamation of the Republic, the efforts to establish a modern museum in Turkey gained momentum along with many other nation-building policies. This thesis explores the establishment and development of museums in Turkey in the period between 1960 and 1980, focusing on the archaeological and cultural policies between political coups and their historical origins. I argue that the making of museums cannot be read independently of historicity, local identity, and role-play in the architectural medium. In this regard, this thesis spatially analyzes two museums in light of two major architectural themes of the period by synthesizing the examples in the architectural journals and state archives and examining these through many concepts found in the academic literature.
