Psikoloji Bölümü
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/833
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Article Editoryal: Grup Dinamikleri Bağlamında Çatışma Çözümü ve Barış İnşası(Türk Psikoloji Dergisi, 2020) Çoymak, Ahmet; Uluğ, Özden Melis; Göregenli, Melek; Çakal, Hüseyin; https://orcid.org/0000-0003-1816-6212; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Çoymak, Ahmet; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiÇatışmanın insanın doğası olduğuna yönelik teorilerin (örn. Berkowitz, 1990; Fiske, 2012) adeta toplumsal tezahürü gibi, geçtiğimiz yüzyıldan günümüze dünya birçok kanlı çatışmaya sahne oldu. Devam eden uluslararası kanlı savaşların yanı sıra, ortaya çıktığı 19. yüzyıldan bugüne farklılıkları bir milli kimlik potasında eritmeyi amaçlayan ulus devletlerde etnik, dini, mezhep ve cinsiyet grupları gibi farklı vatandaş grupları arasında; sonu, kimi zaman insanlığın en karanlık yüzünü gösteren soykırımlara varan çatışmalar yaşandı. Ancak bu acı deneyimlerin yanında insan ve farklı özellikleri olan gruplar, yine hem uzlaşı hem de barış süreçlerinden geçtiler. Bu nedenle, insanın kendi türüne karşı işlediği suçların (örn. Staub, 2001), biz ve öteki inşası ile yaşanan çatışmaların (Demirdağ ve Hasta, 2020; Fisher, 2006); bu deneyimlerin ortaya çıkardığı uzlaşı ve ortaklıkların psikolojik dinamiklerini, hem çok çeşitli ve zengin kuramsal perspektifler hem de ampirik bulgularla, gruplar arası ilişkilere odaklanarak anlamayı amaçladık.Article Citation - Scopus: 1The Communication Strategies of Ideologically Polarized Civil Society Organizations on Twitter: The Case of Turkey(Springer Nature, 2022) Akboga, Sema; Arik, Engin; 0000-0003-0937-9961; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arık, Engin; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiWe investigated how ideologically polarized civil society organizations (CSOs) in Turkey use Twitter. We analyzed tweets from 20 CSOs in Turkey for a period of 7 months by using the Information-Community-Action framework. For all types of CSOs, the number of information tweets was higher than the number of action tweets, which, in turn, was higher in number than the community tweets. Religious/conservative and anti-government CSOs posted significantly more tweets than secular and pro-government CSOs, respectively. Religious/conservative and pro-government CSOs posted more information and community tweets than secular and anti-government CSOs, respectively. The number of anti-government CSOs’ action tweets was higher than that of pro-government CSOs. We, therefore, propose that the ideological stance of a CSO is a factor affecting the content of its tweets in societies where CSOs are politically polarized. © 2024 Elsevier B.V., All rights reserved.Article What Does the Bibliometrics of an Interdisciplinary Field Tell Us?: The Case of Cognitive Science(Seoul Natl Univ, inst Cognitive Science, 2023) Arik, Beril T.; Arik, Engin; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arik, Engin; 01. Abdullah Gül University; 10. Rektörlük; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiThis study investigated the bibliometric characteristics of an interdisciplinary field, Cognitive Science, which consists of contributions from diverse fields such as psychology, computer science, philosophy, linguistics, and anthropology, among others. The results showed that there were 4,711 publications in Web of Science between 1900 and 2017, with an exponential increase in the number of publications in recent years. About two-thirds of publications were classified as social science, of which 41% were in the field of psychology. Seventy percent of the publications were journal articles, half of the publications were written by researchers in the USA, and 95% of the publications were in English. Corpus analyses of abstracts and keywords showed that frequently used words included cognitive, science, research, theory, model, cognition, information, learning, and psychology. These analyses also showed that research in this field centered on the common themes of cognition, information, psychology, language, learning, representation, artificial intelligence, and mind before 2010 and focused on more restricted themes such as embodied and extended cognition, morality and religion, quantum, and music after 2010.Article Beyond Moral Foundations: In it What is in it(2023) Özkan, Türker; Yalçındağ, Bilge; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalçındağ, Bilge; 01. Abdullah Gül UniversityAhlak kavramının içeriği nedir? Bu soru yıllar boyu psikoloji literatüründe kısmen dar bir bakış açısı ile zarar vermemek ve adil olmak şeklinde yanıtlanmıştır. Geçtiğimiz 30 yılda yapılan araştırmalarla ahlak anlayışı oldukça genişlemiştir. Farklı alanlardaki ilerlemeler ahlaka daha kapsamlı bir bakış açısı getirilmesini sağlamıştır; özellikle ahlaki temeller kuramı (ATK), sadakat, otorite ve kutsallık gibi başka ahlaki ilkelerin de varlığını iddia etmiştir. Mevcut araştırma, iki niteliksel çalışmayla sıradan insanların ahlak anlayışını araştırmıştır. İlk çalışmada, ATK’nin ahlaki temel tanımlarını kullanarak katılımcılar tarafından nasıl algılandıklarını anlamayı amaçladık. İkinci çalışmada ise daha yapısal olmayan bir yol kullanarak ahlakı, ahlaklı insanı ve ahlaksız insanı nasıl tanımladıklarını anlamaya çalıştık. Bulgular çoğulcu ahlaki bakış açısını doğrulamıştır. Bununla beraber, ahlaki temellerde daha net işevuruk tanımların gereği ve çeşitli değişiklik önerileri dile getirilmiştir. Sonradan eklenen bir ahlaki kavram olan özgürlük, daha geniş yönleriyle birlikte ahlaki bir temel olarak da desteklenmiştir. Sonuçlar ATK’nin bakış açısını bireysel, toplumsal ve evrensel düzeydeki ahlaki ilkelerle genişletmekte ve ahlaki duygular, erdemler ve kötülükler gibi yeni araştırma alanları sunmaktadır.Article Citation - WoS: 5Citation - Scopus: 4Polarisation Over the Meaning of Democracy: The Case of Political Parties in Turkey(Sage Publications Ltd, 2023) Akboga, Sema; Sahin, Osman; Arik, Engin; 0000-0002-0981-257X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Arik, Engin; 01. Abdullah Gül University; 06. İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi; 06.02. PsikolojiAs the primary means of political organisation, political parties remain vital to contemporary democracies, making it important to investigate their understanding of democracy. This study explores the themes with which five largest political parties in Turkey associate democracy. We studied tweets posted by official accounts of these parties' headquarters and branches, as well as by other Twitter accounts that are institutionally linked to these parties. We found significant differences between the government bloc and the opposition bloc as well as between People Alliance and Nation Alliance in terms of the themes with which they associate democracy. The government bloc and People Alliance use themes such as national will and military coups while referring to democracy. The opposition bloc and Nation Alliance emphasise themes such as equality, freedom of the press, and justice. We conclude that parties' and blocs' different attitudes towards democracy are indicators of political polarisation in Turkey.Article Differences in the Self: Clinical Individuals Have Less Individuation and Promotion, but More Prevention(HOGREFE AG-HOGREFE AG SUISSE, 2023) Yalcindag, Bilge; 0000-0001-7867-7845; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Yalcindag, Bilge; 01. Abdullah Gül UniversityThis research aimed to compare two samples (clinical and university) in terms of basic self-orientations and self-regulation strategies. We expected lower scores on basic self-orientations and promotion, and higher scores on prevention in the clinical sample. The balanced model of self claims that the flourishing of basic self-orientations (individuation and relatedness) is related to better psychological functioning. However, this claim was never tested in a clinical sample. Additionally, the regulatory focus theory, a theory of self-regulation, claims that to reach desired end states, individuals use two systems: promotion (advancement, accomplishment) and prevention (conservation, security). Individuals with psychopathology symptoms may use promotion less and prevention more. The clinical sample consisted of 91 people (55 females, 36 males) who were under a psychological/psychiatric treatment due to various mental health complaints (Mage=29.3, SD=5.95, Range=18-42). Most of them had at least university degrees (69%). The second sample consisted of 94 university students (63 females, 30 males; Mage=23.9, SD=2.22, Range=22-34). The first MANCOVA, comparing clinical vs. university samples on individuation and relatedness controlling for age and gender, revealed a group effect (F(2,171)=4.751, p=.01, Wilks’ Lambda=0.95, partial η2=.53). Individuation was lower in clinical sample (M=4.90) than university sample (M=5.29). The second MANCOVA showed a group effect on the promotion and prevention (F(2,171)=13.574, p=.000, Wilks’ Lambda=0.86, partial η2=0.14). Promotion was lower in clinical sample (M=19.74) than in university sample (M=22.37), however prevention was higher (M=17.52) than university sample (M=15.56). The psychological symptoms varied in clinical sample, and were not assessed in university sample. Individuals in clinical sample were less likely to have an individuated self, to regulate themselves with promotion, but more likely to regulate themselves with prevention. Researchers and clinicians should work on thwarted self-orientations and dysfunctional self-regulation strategies.Article Psikoloji ve Edebiyat: Gelişim Psikolojisi Perspektifinden Yaşlılık Döneminin Bir Edebi Eser Üzerinden Analizi(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2024) KAYA, MEHMET SİYABEND; 0000-0001-9614-249X; AGÜ, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; KAYA, MEHMET SİYABEND; 01. Abdullah Gül UniversityÜlkemizde gelişim dönemleriyle ilgili yapılan çalışmaların yaygınlığına bakıldığında, “yaşlılık” döneminin yeterince ele alınmadığı, bununla birlikte geriatri, psikoloji, psikolojik danışma ve rehberlik, sosyal çalışma gibi bilim dallarında yaşlılık ile ilgili çalışmaların yürütülmeye başlandığı görülmektedir. Ayrıca burada sözü edilen yaşam dönemlerinin yalnızca bilime değil edebiyata da konu olmaya başladığı dikkat çekmektedir. Edebi eserlerin analiz edilmesinde psikoloji biliminin önemi düşünüldüğünde, lisans öğrencilerinin yetişmesinde öğrencilerin dikkatini romanların psikolojik tahliline çekmenin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmanın temel amacı, edebi eserlerin temelde psikolojik danışma ve rehberlik, psikoloji ve sosyal hizmet gibi bilim dallarında özelde ise “gelişim psikolojisi”, “yaşlılık psikolojisi” ve “yaşam dönemleri ve uyum problemleri” gibi derslerde nasıl kullanılabileceğine ilişkin bir model sunmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmenin en uygun yollarından biri ise nitel bir araştırma yöntemi olan “doküman analizi” yöntemini kullanmaktır. Bu doğrultuda, çalışmada Fransız yazar Jean-Louis Fournier’in (2012) “Son Siyah Saçım ve İhtiyar Delikanlılara Bazı Öğütler” isimli eserin Türkçe çevirisi doküman olarak kabul edilmiştir ve içerik analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak bu çalışmanın yukarıda sözü edilen derslerin öğretiminde etkili olabileceği düşünülmektedir.
