Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/424
Browse
Browsing Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu by Author "Uzal, Niğmet"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Doğal Taş Endüstrisinde Eko-Verimliliği Artırmak için Kapsamlı Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi(2024) Yıldız, Engin; Uzal, Niğmet; Dilek, Filiz Bengü; 01. Abdullah Gül University; 02.03. İnşaat Mühendisliği; 02. Mühendislik FakültesiDoğal taş, madencilik ve inşaat sektörlerinin kesişim noktasında yer alarak hem ekonomik büyümede hem de çevresel sürdürülebilirlikte önemli bir role sahiptir. Dayanıklılığı, düşük bakım gereksinimi ve daha çevreci bir ürün olma potansiyeli ile değerlendirilen doğal taş, çevre dostu yapı uygulamalarının temel unsurlarından biri olmaya devam etmektedir. Ancak, doğal taş sektörünün kaynak yoğun doğası, önemli çevresel sorumluluklar getirmektedir. Dünyanın önde gelen doğal taş ihracatçılarından biri olan Türkiye, bu sektörden önemli ekonomik faydalar sağlamakta olup, çevresel etkilerin ele alınması ile küresel piyasada rekabet gücünün korunması kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışma, doğal taş ürünlerinin yaşam döngüsü boyunca çevresel etkilerini değerlendirmek için Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) yöntemini kullanmakta, çevresel etki yoğun noktalarını belirlemekte ve çevresel performansı iyileştirme senaryolarını test etmektedir. Çalışmada, CML-IA Baseline metodu kullanılarak küresel ısınma potansiyeli, kaynak tükenmesi ve ekotoksisite gibi temel çevresel etkiler nicel olarak değerlendirilmiştir. Normalizasyon sonuçlarına göre, deniz suyu ekotoksisitesi doğal taş ürünlerinin yaşam döngüsü boyunca en çok etkilenen kategori olarak belirlenmiştir. Kesme, yüzey işleme ve kullanım aşamaları en çevresel etki yoğum yaşam döngüsü aşamaları olarak öne çıkmaktadır. Senaryo analizleri, çevresel performansta %60'a varan iyileştirmelerin mümkün olduğunu göstermekte ve doğal taş sektörünün küresel standartlara uyum sağlaması için sürdürülebilir üretim stratejilerinin kritik önemini vurgulamaktadır.Master Thesis Sürdürülebilir ve Enerji Verimli Kent İçi Ulaşım için Yaşam Döngüsü Yaklaşımı(Abdullah Gül Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı, 2021) Gülçimen, Sedat; Uzal, Niğmet; Aydoğan, Emel Kızılkaya; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sürdürülebilir Kentsel Altyapı Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02.03. İnşaat Mühendisliği; 02. Mühendislik FakültesiBu tez çalışmasının amacı, Kayseri'deki kent içi ulaşım sisteminin sürdürülebilirliğini değerlendirmektir. İlk bölümde, beşikten mezara yaklaşımı ile Kayseri tramway sisteminin çevresel, ekonomik ve sosyal yönleri birlikte entegre edilerek yaşam döngüsü sürdürülebilirlik değerlendirmesi (LCSA) yapılmıştır. LCSA sonuçları, işletme ve bakım aşamasının, tüm yaşam döngüsü boyunca tramvay sisteminin çevresel etkilerinin ana etmeni olarak ortaya koymuştur. Ekonomik değerlendirmeye göre, toplam yaşam döngüsü maliyetinin temel kaynağı enerji maliyeti olmuştur. Sosyal performans değerlendirmesinde, endüstrinin toplum, yerel topluluk ve işçiler için iyi performans gösterdiği, ancak zayıf bir geri bildirim mekanizması nedeniyle tüketici için daha düşük bir sosyal performansa sahip olduğu bulunmuştur. İkinci bölümde, Kararsız Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (HF-AHP) ve Çoklu Nitelikli Fayda Teorisi (MAUT) yöntemleri entegre edilerek kent içi ulaşım alternatifleri değerlendirilmiştir. Sekiz sürdürülebilir ulaşım göstergesi seçilmiştir ve seçilen göstergelerin ağırlıkları HF-AHP metodu kullanılarak hesaplanmıştır. HF-AHP sonuçlarına göre, sekiz gösterge arasından 0,158 normalleştirilmiş ağırlık ile ölüm/yaralı sayısı en önemli gösterge olarak belirlenmiştir. Daha sonra, en sürdürülebilir kent içi ulaşım alternatifine karar vermek için MAUT yöntemi kullanılarak on iki kent içi ulaşım alternatifi sıralanmıştır. Bu entegre metodolojinin sonuçları, 0,69 toplam fayda değeri ile motorlu araçların az olduğu alternatif 11'in en sürdürülebilir alternatif ve 0,27 toplam fayda değeri ile motorlu araçların fazla olduğu alternatif 1'in ise en kötü sürdürülebilir alternatif olduğunu göstermektedir.
