Toplu Taşıma Planlaması için Matematiksel Modeller

dc.contributor.advisor Akgün, İbrahim
dc.contributor.author Benli, Abdulkerim
dc.contributor.other 01. Abdullah Gül University
dc.date.accessioned 2025-09-25T12:25:15Z
dc.date.available 2025-09-25T12:25:15Z
dc.date.issued 2023
dc.description.abstract Bu tezde, toplu taşıma ağı tasarım problemi (TATP) ve toplu taşıma ağı tasarımı ve frekans ayarlama problemi (TATFAP) için matematiksel programlama modelleri ve çözüm metodolojileri önerilmektedir. TATP, yolcu talebini karşılamak için bir rota ağı tasarlamayı amaçlarken, TATFAP, rota tasarımına ek olarak bu rotalar için yapılan frekans ayarlanması problemini de ele almaktadır. TATP (ve TATFAP) için önerilen modeller, gerçek hayattaki toplu taşıma ağı sistemlerini gerçekçi bir şekilde modelleyebilmekte ve araç-içi seyahat süresi, aktarma, (ve ilk biniş ve aktarma duraklarındaki bekleme süreleri, araç filosu büyüklüğü, araç kapasite aşımı ve araçların verimsiz kullanımı) gibi bir çok faktörü dikkate alarak, hem yolcuların hem de toplu taşıma kuruluşunun bakış açılarını yansıtabilmektedir. Her iki problem çeşitli şekillerde daha basit ve sade hale getiren literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, bu çalışmada önerilen modeler, yukarıda belirtilen aktarma gibi hususları dikkate alan ve bir hat (ve frekans) havuzu kullanmadan, hatları ve (frekansları) sıfırdan belirleyebilmektedir. TATP için önerilen model, Benders ayrıştırmasına dayalı bir algoritma ve Gurobi çözücüsü kullanarak çözülmüştür. TATFAP için önerilen model ise Gurobi tabanlı Düğüm Gevşetme Sezgiseli kullanılarak çözülmüştür. Önerilen modellerin geçerliliği, literatürdeki kıyaslama amaçlı kullanılan veri kümeleri esas alınarak doğrulanmıştır. Ayrıca, Türkiye'nin Kayseri şehrindeki halk otobüsü ulaşım ağı esas alınarak oluşturulan senaryolar için modeller kullanılarak elde edilen analiz sonuçları sunulmuştur. Sonuçlar, önerilen modellerin literatürdeki çoğu algoritmadan daha iyi çözümler üretildiğini ve toplu taşıma planlamacıları tarafından bir karar destek mekanizması olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
dc.description.abstract In this thesis, we propose mathematical programming models and solution methodologies for the transit network design problem (TNDP) and transit network design and frequency setting problem (TNDFSP). TNDP aims at designing the routes whereas TNDFSP aims at determining the routes and their frequencies of the routes to satisfy passenger demand in a transit network. The proposed models for TNDP (and TNDFSP) incorporate the features of real-life transit network systems and reflects the views of both passengers and the transit agency by considering in-vehicle travel time, transfers (and waiting times at the boarding and transfer stops, overcrowding and under-utilization of vehicles, and vehicle fleet size). Unlike previous studies that simplify several aspects of TNDP (and TNDFSP), the proposed models are the first to determine the routes (and their frequencies) simultaneously from scratch, i.e., without using a line (and frequency) pool, while considering the aforementioned issues such as transfers. We solve the proposed model for TNDP by the Gurobi solver and an algorithm based on the Benders decomposition with enhancements including an in-out cut loop scheme, disaggregation, and Pareto-optimal cuts. We solve the proposed model for TNDFSP by Gurobi-based Node Relaxation Heuristics. The proposed models have been validated using the benchmark instances from the literature. We provide the results of what-if analyses conducted using a real-world public bus transport network in the city of Kayseri in Türkiye. The results indicate that the models produce good-quality solutions compared to the state-of-the-art algorithms in the literature and that public transit planners can use the models as a decision aid. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHBdEjhYqt1ZkpfAWsDxAcq74D3oInJL3zqW93g3YHnDw
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12573/5126
dc.language.iso en
dc.subject Endüstri Ve Endüstri Mühendisliği
dc.subject Industrial And Industrial Engineering en_US
dc.title Toplu Taşıma Planlaması için Matematiksel Modeller
dc.title Mathematical Models for Public Transportation Planning en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Fen Bilimleri Enstitüsü / Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 104
gdc.identifier.yoktezid 847182
relation.isOrgUnitOfPublication 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 665d3039-05f8-4a25-9a3c-b9550bffecef

Files