Browsing by Author "Tekgün, Burak"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Research Project Alçaltıcı/Yükseltici Dc/Dc/Ac Eviricilerle Yüksek Performanslı Anahtarlamalı Relüktans Motoru Sürücü Sistemi Tasarımı Ve Gerçeklemesi(2021) Tekgün, Burak; Boynuegri, Ali Rifat; Yaşa , Yusuf; Alan, Irfan; 0000-0003-2720-8816; 0000-0001-7995-0540; AGÜ, Mühendislik Fakültesi, Elektrik - Elektronik Mühendisliği Bölümü; Tekgün, Burak; Alan, Irfan; 01. Abdullah Gül University; 02. Mühendislik Fakültesi; 02.05. Elektrik & Elektronik MühendisliğiAnahtarlamalı relüktans motorları (ARM) 1800?lü yılların ortalarında keşfedilmesine rağmen, 1960?lı yıllarda yarı iletken anahtarların icat edilmesine kadar potansiyeli anlaşılamamış makinalardır. Modern yarı iletken teknolojisinin icadı ve gelişmesi ile birlikte ARM?lerin kullanımı yaygınlaşmıştır. ARM?ler basit yapıları, düşük üretim maliyetleri ve sağlamlıklarından dolayı birçok uygulamada tercih edilmişlerdir. Geleneksel olarak ARM, her bir faz için iki yarı iletken anahtar ve iki diyot kullanılarak oluşturulan sürücülerle sabit giriş gerilimi işlenerek, sırasıyla fazlar enerjilendirilmektedir. Faz sargılarındaki akımın enerjilendirilme esnasında yükselme süresi ve enerji kesildiği durumdaki akımın azalma süresi DC bara voltajına bağlıdır. Bu durum uygulamalarda enerjilendirme süresinin akımın sıfıra gitme süresi de göz önüne alınıp kısa tutulmasına, dolayısıyla komütasyon esnasında düşük tork üretimine, yüksek tork salınımına ve ortalama tork üretiminde azalmaya sebep olmaktadır. Bu projede, geleneksel sürücü topolojisinden farklı olarak ARM, bir DC/DC dönüştürücü ve tek fazlı bir tam-köprü evirici yardımı ile ideale yakın bir enerjilendirme akımı oluşturularak ARM daha yüksek performans ile kontrol edilmesi sağlanmıştır. Projede önerilen ARM sürücüsü her bir fazı bir DC/DC dönüştürücü ve bir tam-köprü evirici içeren modüler yapılı sürücülerden oluşmaktadır. Önerilen sürücü yapısını geleneksel ARM topolojilerinden ayıran özelliği DC/DC dönüştürücü devresidir. Burada makinanın faz sargılarının ihtiyaç duyduğu akım dalga şekli DC/DC dönüştürücü ile sağlanmaktadır. Tork üretiminin pozitif olabilmesi için stator ve rotor kutuplarının tam hizalandığı andan kısa bir süre önce negatif gerilim uygulanarak, faz akımının hızlı bir şekilde kesilmesi gerekmektedir. Bu durumda ise gerilim önerilen devredeki tam-köprü devresi yardımıyla tersine çevrilerek ve DC/DC dönüştürücünün çıkış gerilimi en yüksek seviyesine getirilmek suretiyle akımın hızlı şekilde sıfıra inmesi sağlanmıştır ve böylelikle makinanın performansı artmıştır. sadece DC/DC çevirici katında yüksek frekanslı anahtarlama olduğundan anahtarlama kayıplarının azalarak ve geleneksel topolojiye göre daha yüksek verim sağlanmıştır. Önerilen sürücü sisteminin AC motorların sürücüleri olarak yenilenebilir enerji sistemlerinde ara yüz elemanı olarak uygulanabilir olması, arıza giderme zamanında önemli ölçüde azalmaya neden olarak üretimdeki sürdürülebilirliğin artırılmasına destek olacağı öngörülmektedir.Master Thesis Anahtarlamalı Relüktans Motorlarında Tork Dalgalanmasının Azaltılması için Uyarlanabilir Çevrimiçi Tork Paylaşım Fonksiyonu Geliştirilmesi(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Genç, Ufuk; Tekgün, Burak; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02. Mühendislik Fakültesi; 02.05. Elektrik & Elektronik MühendisliğiElectrical machines play a crucial role in modern society by transforming electrical energy into mechanical energy and vice versa. These machines include various types of motors and generators, which are used in a wide range of applications such as electric vehicles, industrial automation, and renewable energy systems. One of the popular electrical machines is the switched reluctance machine (SRM), which is known for its high reliability and efficiency. The key advantages of the SRM include its simple structure, robustness, and low cost. The SRM does not require a permanent magnet or an excitation winding, making it an attractive option for high-volume, low-cost applications. Despite its advantages, the SRM also has some disadvantages that need to be considered. One of the main drawbacks of the SRM is being susceptible to torque ripple, which can result in vibration and noise. In order to overcome these disadvantages, advanced control methods have been developed for the SRM. One such control method is the torque sharing function, which distributes the load among the phases of the motor. This results in improved torque characteristics and reduced torque ripple. However, this control method also has some disadvantages, such as increased complexity and the need for more advanced sensors and controllers. Additionally, the torque sharing function may result in reduced efficiency, especially at high speeds. The purpose of this thesis study is to improve the torque ripple performance of SRM for a wide speed range through the proposed control approach. In conclusion, minimizing the torque ripple is a critical aspect of the operation of SRMs, and a range of control strategies and techniques can be used to achieve this goal. By reducing the torque ripple, SRMs can deliver improved efficiency, performance, and reliability, making them even more attractive for a wide range of applications.Doctoral Thesis IPMSM’in HF Sinyal Enjeksiyonu ve Kayan Kipli Gözlemci Tabanlı Sensörsüz Kontrolü(2024) Ateş, Ertuğrul; Tekgün, Burak; Barut, Murat; 01. Abdullah Gül University; 02. Mühendislik Fakültesi; 02.05. Elektrik & Elektronik MühendisliğiBu çalışmada, gömülü mıknatıslı senkron makinede (GMSM) genişletilmiş elektromotor kuvveti (GEMK), rotor pozisyonu ve rotor hızının gerçek zamanlı kestirimi için faz kilitli döngü (FKD) ile birleştirilmiş yüksek frekans (YF) gerilim sinyali enjeksiyonuna dayalı bir kayma modlu gözlemci (KMG) tanıtılmaktadır. Bu yaklaşım, özellikle düşük hızlarda ve durma anında rotor pozisyonu ve hız kestirimlerinde zorlanan geleneksel KMG ve FKD tekniklerinin sınırlamalarını ele almak üzere tasarlanmıştır. GMSM kontrolünde bu durumlar, rotor pozisyonu tespiti için kritik olan zıt EMK sinyallerinin zayıflama veya belirsiz hale gelme eğiliminde olması nedeniyle önemli zorluklar ortaya çıkarır, bu da geleneksel yöntemler kullanıldığında yanlış kestirimlere yol açar. Bu sorunları çözmek için önerilen KMG, makineyi uyararak motorun gerçek hızına daha az bağımlı olan belirgin GEMK sinyalleri üreten YF gerilim enjeksiyonundan yararlanır. Bu yenilik, sıfır veya sıfıra yakın hızlarda dahi tutarlı ve gürültüye dayanıklı GEMK kestirimine olanak tanıyarak rotor pozisyonu ve hızının doğru şekilde kestirilmesi için bir temel oluşturur. FKD, bu GEMK kestirimlerini rafine ederek rotorun hız ve pozisyon bilgilerinin hassas bir şekilde elde edilmesini sağlar. GEMK sinyaliyle stabil bir faz kilidini koruyarak, FKD gürültüyü filtreler ve rotor pozisyonu ve hız ölçümlerinin doğruluğunu artırır. Bu temel üzerine, önerilen KMG-FKD kombinasyonunu kullanarak GMSM için sensörsüz hız kontrol sistemi geliştirdik ve uyguladık. Gerçek zamanlı sistem, düşük hız ve durma durumları dahil olmak üzere geniş bir çalışma aralığında test edilmiştir. 8 kutuplu, 0,4 kW'lık bir GMSM motorundan elde edilen deneysel sonuçlar, önerilen yöntemin geleneksel KMG ve FKD tekniklerine kıyasla üstün verimlilik ve sağlamlığını doğrulamaktadır.Doctoral Thesis Uzaktan Kontrollü İkincil Emisyon İyonizasyon Kalorimetri Modülleri ile Yüksek Enerjili Kozmik ve Gama Radyasyon Ölçümü(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Paran, Nejdet; Tekgün, Burak; Tıraş, Emrah; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02. Mühendislik Fakültesi; 02.05. Elektrik & Elektronik MühendisliğiThe demand for precise, robust, and reliable radiation-resistant particle detectors and ionization calorimeters intensifies, due to the escalating luminosity and unprecedented radiation conditions at particle colliders and accelerators. Secondary Emission (SE) Ionization Calorimetry is a novel technology designed to measure the energy of electromagnetic and hadronic particles, particularly in extreme radiation conditions. In this study, we have tested and investigated the development and radiation test of the novel SE modules. The modules were developed by modifying the conventional Hamamatsu single anode R7761 Photomultiplier Tubes. Three different voltage conditions for the same module were developed and the new modules were tested by using cosmic, gamma (Co-60) and neutron (AmBe) radiation sources. The results show that all three modes have good sensitivity to electromagnetic showers, and they are suitable for harsh radiation environments. This study also shows that SE module is a promising technology shedding light on future radiation-resistant nuclear and high-energy detectors. Here, we discuss the technical design, test characteristics and cosmic and particle interaction results of the newly developed SE modules. Since such detector systems are either in a high radiation area or in a closed room/box, remote mode changes allow us to continue the experimental process without interruption. By adding these signals to the interface where the modes are controlled, we can instantaneously observe the modes' effects.Master Thesis Yarı-Tek-Aşamalı Dört-Anahtarlı Alçaltıcı-Yükseltici Evirici için Pürüzsüz Mod Geçiş Tekniğinin İncelenmesi ve Geliştirilmesi(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Keskinkılıç, Ebubekir; Keskinkılıç, Ebubekir; Tekgün, Burak; 0000-0002-4913-6684; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02. Mühendislik Fakültesi; 02.05. Elektrik & Elektronik MühendisliğiIn recent decades, given the world's inevitable energy scarcity, increasing energy demand and green energy concerns, high efficiency energy conversion has become more important and attractive than ever, and researchers have directed their interest to energy-efficient converters. Inverters are a commonly utilized type of converter, which can be classified into two categories: single and two-stage inverters. Considering the inherent drawbacks of traditional inverters, a quasi-single-stage inverter (QSSI) has emerged. The QSSI uses a DC-DC converter to shape the rectified version of the desired AC waveform in the first stage and, in the second stage, it switches only once to alternate the polarity. It stands forward in terms of efficiency, control simplicity, and system stability. Among QSSI, a non-inverting buck-boost converter has drawn attention due to its capability to perform both step-up and down modes and its bidirectional power transfer feature. In the first stage of the QSS non-inverting buck-boost converter; smooth transitions between the buck and boost modes and efficient conversion cannot be achieved by the traditional two-mode control method when the output voltage level is close to the input voltage level due to various limitations, non-idealities, and disturbances. Many methods have been applied and studied in the literature to minimize or eliminate the effects of the region which is called the 'dead zone'. In this thesis study, further efficiency and THD improvement for the QSSI is targeted by employing a four-mode control method. The study incorporates a comparative study of the dead zone effects on inverter systems, which have not been previously documented in the literature. Moreover, it places a priority on optimizing efficiency and minimizing distortion in various applications—ranging from motor control and solar energy systems to grid-tied wind turbines and switched-mode power supplies—by comparing existing methods with open-loop voltage control. In conclusion, the theoretical results are verified with experimental studies.
