Browsing by Author "Benli, Abdulkerim"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Akış Tabanlı P-Hub Ortanca Engelleme Problemi(Abdullah Gül Üniversitesi, 2017) BENLİ, ABDULKERİM; Benli, Abdulkerim; Akgün, İbrahim; AGÜ, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü; BENLİ, ABDULKERİM; 01. Abdullah Gül UniversitySerim önleme/kesme problemlerinde, bir serim üzerinde tanımlı bir sistemi optimal şekilde işletmeye çalışan bir serim kullanıcısı ile sistemin optimal çalışmasını engellemeye çalışan bir rakip/saldırgan olmak üzere iki oyuncu vardır. Problem, Stackelberg Oyunu mantığı içerisinde, iki seviyeli minimaks veya maksimin problemi olarak modellenebilir. Bu çalışmada, serim kesme problemi, p-hub ortanca problemi kapsamında ele alınmıştır. Serim kullanıcısının, maliyeti minimize edecek şekilde ana dağıtım üssü yer seçimi problemi çözdüğü; rakibin ise, sınırlı kaynaklar ile ana dağıtım üslerini kullanılamaz hale getirerek minimum maliyeti maksimize etmeye çalıştığı kabul edilmiştir. Serim kullanıcısın p-hub ortanca problemi, gerçek serim yapıları üzerinde ve akış tabanlı olarak modellenmiştir. Geliştirilen model, daha önceki çalışmalardan farklı olarak, tam serim yapısı gerektirmemekte ve üçgen eşitsizliğini sağlamayan durumlarda da doğru çözüm vermektedir. Önerilen modelin, hem çözüm zamanları hem de modelleme yetenekleri açısından literatürdeki tesis yeri seçimi önleme modellerine göre önemli avantajlar sunduğu görülmüştür.Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 5A Multi-Objective Mathematical Programming Model for Transit Network Design and Frequency Setting Problem(MDPI, 2023) Benli, Abdulkerim; Akgun, Ibrahim; 01. Abdullah Gül UniversityIn this study, we propose a novel multi-objective nonlinear mixed-integer mathematical programming model for the transit network design and frequency setting problem that aims at designing the routes and determining the frequencies of the routes to satisfy passenger demand in a transit network. The proposed model incorporates the features of real-life transit network systems and reflects the views of both passengers and the transit agency by considering the in-vehicle travel time, transfers, waiting times at the boarding and transfer stops, overcrowding and under-utilization of vehicles, and vehicle fleet size. Unlike previous studies that simplify several aspects of the transit network design and frequency setting problem, the proposed model is the first to determine routes and their frequencies simultaneously from scratch, i.e., without using line and frequency pools while considering the aforementioned issues, such as transfers and waiting. We solve the proposed model using Gurobi. We provide the results of what-if analyses conducted using a real-world public bus transport network in the city of Kayseri in Turkiye. We also present the results of computational tests implemented to validate and verify the model using Mandl benchmark instances from the literature. The results indicate that the model produces better solutions than the state-of-the-art algorithms in the literature and that the model can be used by public transit planners as a decision aid.Doctoral Thesis Toplu Taşıma Planlaması için Matematiksel Modeller(2023) Benli, Abdulkerim; Akgün, İbrahim; 01. Abdullah Gül UniversityBu tezde, toplu taşıma ağı tasarım problemi (TATP) ve toplu taşıma ağı tasarımı ve frekans ayarlama problemi (TATFAP) için matematiksel programlama modelleri ve çözüm metodolojileri önerilmektedir. TATP, yolcu talebini karşılamak için bir rota ağı tasarlamayı amaçlarken, TATFAP, rota tasarımına ek olarak bu rotalar için yapılan frekans ayarlanması problemini de ele almaktadır. TATP (ve TATFAP) için önerilen modeller, gerçek hayattaki toplu taşıma ağı sistemlerini gerçekçi bir şekilde modelleyebilmekte ve araç-içi seyahat süresi, aktarma, (ve ilk biniş ve aktarma duraklarındaki bekleme süreleri, araç filosu büyüklüğü, araç kapasite aşımı ve araçların verimsiz kullanımı) gibi bir çok faktörü dikkate alarak, hem yolcuların hem de toplu taşıma kuruluşunun bakış açılarını yansıtabilmektedir. Her iki problem çeşitli şekillerde daha basit ve sade hale getiren literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, bu çalışmada önerilen modeler, yukarıda belirtilen aktarma gibi hususları dikkate alan ve bir hat (ve frekans) havuzu kullanmadan, hatları ve (frekansları) sıfırdan belirleyebilmektedir. TATP için önerilen model, Benders ayrıştırmasına dayalı bir algoritma ve Gurobi çözücüsü kullanarak çözülmüştür. TATFAP için önerilen model ise Gurobi tabanlı Düğüm Gevşetme Sezgiseli kullanılarak çözülmüştür. Önerilen modellerin geçerliliği, literatürdeki kıyaslama amaçlı kullanılan veri kümeleri esas alınarak doğrulanmıştır. Ayrıca, Türkiye'nin Kayseri şehrindeki halk otobüsü ulaşım ağı esas alınarak oluşturulan senaryolar için modeller kullanılarak elde edilen analiz sonuçları sunulmuştur. Sonuçlar, önerilen modellerin literatürdeki çoğu algoritmadan daha iyi çözümler üretildiğini ve toplu taşıma planlamacıları tarafından bir karar destek mekanizması olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
