Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12573/419
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tez Koleksiyonu by Author "Akgün, İbrahim"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Ağaç Yapılı ve Ayrıt Kapasiteli Hub Yerleşim Problemleri için Model ve Çözüm Metodolojilerinin Geliştirilmesi(Abdullah Gül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022) Kayışoğlu, Betül; Kayışoğlu, Betül; Akgün, İbrahim; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02.02. Endüstri Mühendisliği; 02. Mühendislik FakültesiIn this dissertation, we study two different extensions to hub location problems, namely, Multiple Allocation Tree of Hubs Location Problem (MATHLP) that result from incorporating a tree topology requirement for the hub network and Multiple Allocation Arc Capacitated Hub Location Problem (MACHLP) that result from imposing capacities on the arcs. We consider both problems in a multiple allocation framework and try to minimize total flow cost by locating p hubs. Unlike most studies in the literature that use complete networks with costs satisfying the triangle inequality to formulate the problems, we define the problems on non-complete networks and develop a modeling approach that does not require any specific cost and network structure. Our proposed approach provides more flexibility in modeling several characteristics of real-life hub networks. We solve the proposed models using CPLEX-based algorithm and Gurobi-based algorithm with NoRel heuristic. For MATHLP, we develop Benders decomposition-based heuristic algorithms and for MACHLP, we develop a heuristic algorithm based on simulated annealing. We conduct computational experiments using problem instances defined on non-complete networks with up to 500 and 400 nodes for MATHLP and MACHLP respectively. The results indicate that the proposed solution methodologies are especially effective in finding good feasible solutions for large instances. Keywords: hub location problem, tree of hubs location problem, arc capacitated hub location problem, benders-type heuristics, simulated annealingMaster Thesis Akış Tabanlı P-Hub Ortanca Engelleme Problemi(Abdullah Gül Üniversitesi, 2017) BENLİ, ABDULKERİM; Benli, Abdulkerim; Akgün, İbrahim; AGÜ, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü; BENLİ, ABDULKERİM; 01. Abdullah Gül UniversitySerim önleme/kesme problemlerinde, bir serim üzerinde tanımlı bir sistemi optimal şekilde işletmeye çalışan bir serim kullanıcısı ile sistemin optimal çalışmasını engellemeye çalışan bir rakip/saldırgan olmak üzere iki oyuncu vardır. Problem, Stackelberg Oyunu mantığı içerisinde, iki seviyeli minimaks veya maksimin problemi olarak modellenebilir. Bu çalışmada, serim kesme problemi, p-hub ortanca problemi kapsamında ele alınmıştır. Serim kullanıcısının, maliyeti minimize edecek şekilde ana dağıtım üssü yer seçimi problemi çözdüğü; rakibin ise, sınırlı kaynaklar ile ana dağıtım üslerini kullanılamaz hale getirerek minimum maliyeti maksimize etmeye çalıştığı kabul edilmiştir. Serim kullanıcısın p-hub ortanca problemi, gerçek serim yapıları üzerinde ve akış tabanlı olarak modellenmiştir. Geliştirilen model, daha önceki çalışmalardan farklı olarak, tam serim yapısı gerektirmemekte ve üçgen eşitsizliğini sağlamayan durumlarda da doğru çözüm vermektedir. Önerilen modelin, hem çözüm zamanları hem de modelleme yetenekleri açısından literatürdeki tesis yeri seçimi önleme modellerine göre önemli avantajlar sunduğu görülmüştür.Master Thesis Dengesiz Sınıflandırma Sorunlarına Torbalama ve Arttırma Esaslı Yeni Bir Yaklaşım(Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022) Pınar, Muhammed Şafak; Akgün, İbrahim; 0000-0002-9022-0829; AGÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı; 01. Abdullah Gül University; 02.02. Endüstri Mühendisliği; 02. Mühendislik FakültesiClassification algorithms are employed in a wide range of real-world problems such as obstacle detection, fraud detection, medical diagnosis, spam detection, speech recognition, image processing, intrusion detection, and so forth. However, it is not always an easy task to propose a legitimate classifier. For a classification task, there are numerous limitations of datasets. One of the most confronted limitations in real-world classification tasks is skewed class distribution, also called the class imbalance problem. When learning is employed in class imbalanced datasets without incorporating appropriate adjustments into the existing algorithms, minority classes are mostly misclassified. This study introduces a novel classification algorithm that outperforms previous studies on benchmark datasets used for the class imbalance problem. The presented novel algorithm, namely, BagBoost, involves aggregating modified bagging and modified boosting algorithms to increase the visibility of minority class instances. The state-of-the-art algorithms in the classification of imbalanced datasets are investigated. The results of the best existing algorithms are compared with the proposed algorithm using benchmark datasets. Results show that BagBoost is a better classifier than commonly used classification algorithms in the literature for benchmark datasets according to F-measure and G-mean scores.Doctoral Thesis Toplu Taşıma Planlaması için Matematiksel Modeller(2023) Benli, Abdulkerim; Akgün, İbrahim; 01. Abdullah Gül UniversityBu tezde, toplu taşıma ağı tasarım problemi (TATP) ve toplu taşıma ağı tasarımı ve frekans ayarlama problemi (TATFAP) için matematiksel programlama modelleri ve çözüm metodolojileri önerilmektedir. TATP, yolcu talebini karşılamak için bir rota ağı tasarlamayı amaçlarken, TATFAP, rota tasarımına ek olarak bu rotalar için yapılan frekans ayarlanması problemini de ele almaktadır. TATP (ve TATFAP) için önerilen modeller, gerçek hayattaki toplu taşıma ağı sistemlerini gerçekçi bir şekilde modelleyebilmekte ve araç-içi seyahat süresi, aktarma, (ve ilk biniş ve aktarma duraklarındaki bekleme süreleri, araç filosu büyüklüğü, araç kapasite aşımı ve araçların verimsiz kullanımı) gibi bir çok faktörü dikkate alarak, hem yolcuların hem de toplu taşıma kuruluşunun bakış açılarını yansıtabilmektedir. Her iki problem çeşitli şekillerde daha basit ve sade hale getiren literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, bu çalışmada önerilen modeler, yukarıda belirtilen aktarma gibi hususları dikkate alan ve bir hat (ve frekans) havuzu kullanmadan, hatları ve (frekansları) sıfırdan belirleyebilmektedir. TATP için önerilen model, Benders ayrıştırmasına dayalı bir algoritma ve Gurobi çözücüsü kullanarak çözülmüştür. TATFAP için önerilen model ise Gurobi tabanlı Düğüm Gevşetme Sezgiseli kullanılarak çözülmüştür. Önerilen modellerin geçerliliği, literatürdeki kıyaslama amaçlı kullanılan veri kümeleri esas alınarak doğrulanmıştır. Ayrıca, Türkiye'nin Kayseri şehrindeki halk otobüsü ulaşım ağı esas alınarak oluşturulan senaryolar için modeller kullanılarak elde edilen analiz sonuçları sunulmuştur. Sonuçlar, önerilen modellerin literatürdeki çoğu algoritmadan daha iyi çözümler üretildiğini ve toplu taşıma planlamacıları tarafından bir karar destek mekanizması olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
