Dalan, Ayşenur2024-12-132024-12-1320242024-04-15https://hdl.handle.net/20.500.12573/2412This thesis delves into the impact of COVID-19 policies implemented in Türkiye and Sweden on equal opportunity within higher education and explores the consequential higher education outcomes. The research employs a mixed-methods approach, incorporating both qualitative and quantitative methodologies. Through an examination of socio economic structure, education system, the study elucidates the distinctive approaches taken by Türkiye and Sweden. The findings contribute significantly to a comprehensive understanding of global education policy responses during crises, emphasizing the pivotal role of ensuring equal opportunity. By scrutinizing the specific measures undertaken by both countries, this study not only informs the on education policy during extraordinary times but also provides valuable insights for policymakers, educators, and stakeholders seeking to enhance equal opportunity and foster positive outcomes in higher education.Bu tez, Türkiye ve İsveç'te uygulanan COVID-19 politikalarının yükseköğretimde fırsat eşitliği üzerindeki etkisini ve bunun sonucunda ortaya çıkan yükseköğretim sonuçlarını incelemektedir. Araştırma, hem nitel hem de nicel metodolojileri içeren karma bir yöntem yaklaşımı kullanmaktadır. Çalışma, sosyo-ekonomik yapı ve eğitim sisteminin incelenmesi yoluyla Türkiye ve İsveç'in farklı yaklaşımlarını ortaya koymaktadır. Bulgular, fırsat eşitliğinin sağlanmasının çok önemli rolünü vurgulayarak, krizler sırasında küresel eğitim politikalarının kapsamlı bir şekilde anlaşılmasına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her iki ülke tarafından alınan özel önlemleri inceleyen bu çalışma, olağanüstü dönemlerde eğitim politikası hakkında bilgi vermenin yanı sıra, fırsat eşitliğini geliştirmek ve yükseköğretimde olumlu sonuçları teşvik etmek isteyen politika yapıcılar, eğitimciler ve paydaşlar için de değerli içgörüler sunmaktadır.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessCOVID-19Higher EducationEqual OpportunityTürkiyeSwedenYükseköğretimFırsat EşitliğiİsveçEFFECT OF IMPLEMENTED POLICIES IN TÜRKİYE AND SWEDEN ON EQUAL OPPORTUNITY AND HIGHER EDUCATION OUTCOMES DURING COVID-19 PERIODCOVID-19 döneminde Türkiye ve İsveç'te uygulanan politikaların fırsat eşitliği ve eğitim çıktıları üzerine etkisimasterThesis